Mässa för små och stora

En söndagsförmiddag för alla åldrar!

Välkommen på Mässa för små och stora + dopminnesdag

Var och när: Söndag 6 oktober kl. 11.00 i Nynäshamns kyrka

Välkommen till en glädjefylld gudstjänst med sång, musik och drama. Denna dag firar vi dig och andra barn som döpts under föregående halvår. Efter gudstjänsten serveras pannkakor med sylt och grädde i församlingshemmet!

Vad är Mässa för små och stora?

Mässa med små och stora är en lite kortare och enklare mässa, men lika mycket på ”riktigt” som en högmässa. Vi firar nattvard, ber tillsammans, tänder ljus och finns helt enkelt där för varandra. Här deltar vi och skapar möten mellan generationer. ”Låt barnen komma till mig” sa Jesus en gång, och därför har barnen en självklar plats i kyrkan.

Mässa med små och stora innehåller mer musik, sång och rörelse än en vanlig högmässa. Gud har ju skapat oss med alla våra sinnen – så visst kan vi också i kyrkan använda dem när vi utforskar vem Gud är och vad Gud vill i våra liv.

Ofta deltar barnkören under mässan och sprider glädje och delaktighet både när de sjunger - och när de får göra olika uppgifter i mässan.

Tag tillfället i akt och bjuda med en farmor eller morfar: rullatorer och barnvagnar står sida vid sida när kyrkkorven eller fikat serveras efter gudstjänsten.