Foto: Cecilia Sundström

Gemensam konfirmation på Björkö

På Björkö väljer många 14-åringar att konfirmeras. Här är konfirmandarbetet en ekumenisk satsning, gemensam mellan flera kyrkor. Equmeniakyrkan och Svenska kyrkan samarbetar sedan flera år kring konfirmanderna.

Konfirmandgruppen leds av Emma Rudäng, pastor i Equmeniakyrkan (som tidigare hette Missionskyrkan) och Christer Holmer, präst i Svenska kyrkan.
– Ibland har kyrkorna lite olika syn på saker, men jag tror det är positivt för konfirmanderna med olika infallsvinklar, säger Emma. Den kristna tron och det som förenar oss är viktigast.

Konfirmanderna träffas varannan tisdagskväll. Under hösten i Björkö kyrka, under våren i Equmeniakyrkan. Under hösten har de även hunnit med en lära känna-helg. Nästa termin väntar en skidresa till Hovfjället med Svenska kyrkans konfirmander på Hönö och en helg på Åh stiftsgård.
– Det är väldigt roligt att arbeta med konfirmander och att följa dem, säger Emma. Vi ser konkret hur de förändras lite under året, till exempel tar de bättre hand om varandra och utvecklas när det gäller hur man är mot andra. Det är ju precis det vi menar med kärleken till sin nästa. När även föräldrarna påpekar det blir man glad!

Foto: Cecilia Sundström

Konfirmandåret startade i september och håller på till den 21 maj, då det är konfirmation, denna gång i Equmeniakyrkan. Kyrkan brukar vara fullsatt av familj, släkt och vänner. Konfirmanderna framför en pjäs som de skrivit själva och det lär bli en del sång också. Det här gänget gillar att sjunga och framträda. Under året övar de sång och musik med organist Ulrika Davidsson. Efter pjäs och redovisning äger själva konfirmationsgudstjänsten rum.

Text och foto: Cecilia Sundström (dec 2016)