Kyrkan firar 500-års jubileum

Under 2017 kommer Svenska kyrkan på olika sätt att fira Reformationsåret. Det har gått 500 år sedan Martin Luther spikade upp sina 95 teser i tyska Wittenberg – det som blev starten på en reformation, en förändring av hela kyrkan. Det blir ett rejält pådrag under hela året, i Sverige och internationellt.

Martin Luther inledde reformationen som förändrade både kyrkan och samhället på sin tid, och gör det fortfarande. Han var präst, teologie doktor och professor i bibelvetenskap, sedan han lämnat livet som munk.

Luther hävdade att människan blir rättfärdig enbart genom tro och inte genom gärningar. Kyrkan hade fått folk att tro att de kunde köpa sig förlåtelse och i förlängningen en plats i himmelriket genom att betala för avlatsbrev, vilket innebar att de inte behövde bekänna sina synder. Luther däremot menar att Gud inte ställer några krav på motprestationer. Att Gud vill befria männi­skor och ge var och en nya möjligheter, oavsett allt.

Hammarslagen på kyrkporten i Wittenberg ledde till stora förändringar inom både kyrkan och politiken. Luther själv fick vid flera tillfällen försvara sina ställningstaganden inför kyrkliga och världsliga ledare. Med tiden uteslöts han ur den kyrkliga gemenskap som påven hade makt att reglera.

Luther har ofta beskrivits som en knaster­torr glädje­dödare, men de som studerat hans liv och skrifter menar att han snarare var raka motsatsen.

Varför besökte påven Lund?

Reformationsåret inleddes redan den 31 oktober, då påven besökte Lund. Enligt traditionen var det den dagen som Martin Luther spikade upp de 95 teserna på kyrkporten i Wittenberg.

Katoliker och lutheraner uppmärksammar gemensamt 500-årsminnet av reformationen på många håll i världen och firandet inleds i Sverige. Man vill uppmärksamma att det idag finns mer som förenar än som skiljer och att ekumenisk samverkan blivit en global rörelse och nödvändighet.

Förutom en gudstjänst i Lunds domkyrka medverkade påve Franciskus vid ett event i Malmö arena som riktade sig särskilt till unga. Via artister, körer, filmer, berättelser och vittnesbörd förmedlades budskapet om hopp, gemenskap och ansvar för världen.

Text: Cecilia Sundström (oktober 2016)

Margareta Johansson, Britt Söderström och Sigvard Utbult delar sina tankar om Martin Luther.