Covid-19: fortsatta frivilliginsatser i samarbete med Öckerö kommun

Nyhet Publicerad Ändrad

Öckerö kommun samordnar hjälpinsatser för personer som befinner sig i en riskgrupp för covid-19 i samarbete med Öckerö församling . Vill du göra en frivillig insats för en medmänniska eller behöver du själv hjälp? Anmäl ditt intresse nu.

Folkhälsomyndigheten råder oss alla, särskilt dem i riskgrupper för covid-19, att begränsa sina nära kontakter med andra. Det innebär att så långt möjligt undvika folksamlingar som kan uppstå till exempel i en affär. Engagera dig och gör en viktig, avgörande insats genom att hjälpa dem som ska hålla sig hemma.

Vill du göra en frivillig insats?

Öckerö kommun har en överenskommelse med Öckerö församling om att samordna kommunens frivilliginsatser. Du som vill göra en frivillig insats kan kontakta Öckerö församling så matchar de dig med lämpligt uppdrag.
Hur ofta och när dina insatser kommer att behövas, eller exakt vad de kommer att innehålla, är svårt att ge besked om. Som volontär skriver du på en frivilligöverenskommelse. En kopia av din ID-handling görs för att öka säkerheten både för dig som frivillig och mottagaren av hjälpinsatser. Du får inte någon kompensation för din insats.

Behöver du hjälp av en volontär?

Om du behöver hjälp av en volontär, kontakta oss i Öckerö församling. Exempel på tjänster som frivilliga kan tänkas utföra är inköp och leverans av matvaror, hämta eller lämna post, köpa och hämta läkemedel, social kontakt genom telefonsamtal eller videosamtal, hundrastning och att hämta/lämna böcker på biblioteket.

Kontakta Öckerö församling
Välkommen att kontakta oss om du vill hjälpa till eller om du själv behöver en frivillig insats. Hör i första hand av dig via e-post så blir du kontaktad inom kort.
E-post: ockero.forsamling@svenskakyrkan.se

Telefonnummer:
Öckerö församling: 031-76 43 100
Samordnare frivilliginsatser: Karolina Sandros: 0709-93 20 01
Kontaktperson Öckerö kommun: Linn Wass, folkhälsoutvecklare: 031-97 63 75

Samordning av frivilliginsatser
Svenska kyrkan, Öckerö församling, har förnyat sitt avtal med Öckerö kommun när det gäller samordningen av frivilliginsatser.

Samlad information
På ockero.se/virus  hittar du länkar till uppdaterad och säkerställd information från ansvariga myndigheter. Där hittar du även samlad information om kommunala verksamheter och förändringar som berör kommunala verksamheter