Foto: Kristina Strand Larsson/Ikon

Om pingsten

Pingsten är en av kyrkan största högtider. Men vad handlar den egentligen om? Med var sin bild berättar församlingens präster om pingstens kärna: den helge Ande.

Foto: Ingrid Eliasson

Karolina Sandros: VITAMINDRYCKEN

Det pyser från kapsylen när Karolina öppnar energidrycken som får illustrera den helige Ande.
– Tanken med en vitamindryck är att den ska ge en kick, lite extra kraft och ork. Så tänker jag om Anden som finns i mig och ger mig energi, lust och vilja att göra gott.
– Gud är treenig. Precis som vatten kan uppträda i tre olika former – is, vatten och ånga – så är Gud EN men samtidigt TRE: Gud, Jesus och Anden. Vissa människor tycker det är lättast att förstå sig på Jesus, andra Gud eller Anden. Oavsett, är det en och samma Gud.

Vad handlar pingsten om?

– Bibeln berättar att Jesus dör och uppstår under påsken och sedan lämnar jorden vid Kristi himmelsfärd. Därefter kommer pingst, då Jesus återvänder för alltid, som den helige Ande. Genom Anden kommer Gud till oss och lovar att alltid stanna kvar hos oss.
– Om du vill utmana dig själv under pingsten kan du läsa i bibeln om Andens egenskaper (Gal 5:22), till exempel tålamod, vänlighet och ödmjukhet. Sen kan du fråga dig själv vilken av dessa egenskaper som du skulle vilja utveckla och utmana dig själv att göra det.

Foto: Ingrid Eliasson

Christer Holmer: VINDEN

Christer sätter på sig stormhatten.
– Vinden ser vi inte, men vi ser konsekvenserna av den. En sommardag kan en stilla bris enkelt föra en segelbåt från Rörö till Klova. Och ibland, när en stor höststorm blåser upp, lämnar den sönderbrutna master och avblåsta takpannor efter sig. Så är det också med Anden. Även i sin mest stilla form kan den förändra mycket och vid lite mer sällsynta tillfällen kan energin vara enorm.
– Gud kan genom Anden vara den drivkraft som får människor att uträtta kärleksfulla stordåd. Men vi människor måste kavla upp ärmarna, Andens kraft blir konkret genom oss. Anden är egentligen mer konkret än Jesus. Det är Anden som tröstar, styrker och hela tiden skapar nytt i naturen.

Vad handlar pingsten om?

– Ordet pingst betyder ”femtionde” och syftar på antalet dagar efter påskdagen. Pingst kallas ibland för kyrkan födelsedag, för det var då Bibeln berättar att lärjungen Petrus uppmanade de första kristna att gå ut i hela världen för att bygga den kristna kyrkan.
– Under pingsthelgen tycker jag om när hela församlingen samlas till ”kyrkhelg” och gemensam gudstjänst.

Foto: Ingrid Eliasson

Marita Lindmark: DEN SPRÄNGDA RAMEN

På Maritas kontor hänger en ikon. Och där, nere i ena hörnet, vägrar Jesus, som håller Bibeln i sin hand, att hålla sig inom bildens ram.
– I bibeln kan vi läsa hur Jesus sprängde alla mänskliga gränser, förändrade allt vi tidigare kände till. Av kärlek till oss gick han hela vägen till korset, uppstod och blev vår förebild som sa ”ett nytt bud ger jag er, att ni ska älska varandra”.
– Pingsten påminner om att Jesus gav oss Anden, Guds närvaro i oss. Människovärdet. Inspirationen. Livsmodet. Där kärlek sker, där är den helige Ande. Vi kan erfara Anden i kärleken mellan människor.

Vad handlar pingsten om?

– Ibland krånglar vi till pingstens budskap. Kärnan är att Gud kommer till oss för att stanna. Genom Anden får vi möjlighet att ha ständig direkt­kontakt med Gud. Anden är Guds närvaro, den enda vi kan erfara här och nu. Anden kallas även Hjälparen. Hjälp finns, om vi vill ta emot den.
– Under pingsten vill jag gärna möta Gud i ”direktsändning”, ute i naturen och i kärleksfulla möten med andra människor. Jag vill dra djupa andetag av livsmod, andas ut min oro och andas in Guds frid.

Text och bild: Ingrid Eliasson