Lyssna

Sjung för vintern

I början av februari kommer Öckerö kyrka att vibrera av vinter­psalmer. Då är det premiär för ”Sjung för vintern – årstidspsalmer och sånger”. Det är den första av fyra musik­kvällar där hela kyrkan får både lyssna och sjunga med.

Gamla välkända psalmer och ännu oupptäckta pärlor. En och annan sång som inte hittat in i psalmboken. En kör, en solist och ett komp. Där har ni kompotten för kvällen. Men framför allt – en sjungande församling.

Bakom musikkvällarna står sjukhuspastor Roland Stahre, Helén Grahn, musiker i Öckerö församling och Lennart Grahn, musiker, arrangör och trumpetare i Bohuslän Big Band. De hade länge funderat kring psalmsång på varsitt håll, men en konsert under sommarmusiken blev startskottet.
– Vi slogs av en härlig församlingssång och kände att det är dags att ta den här idén vidare, berättar Helén.
– Det är kul att koppla psalmer till årstider och inte till högtider som vi annars gör. Det finns många psalmer som knyter an till våra årstider, säger Roland Stahre.
– Det känns också bra att få lyfta psalmboken, den är en skatt, fortsätter han. I den finns texter och strofer som fastnar, som kan ha betydelse genom livet.

Den 5 februari blir det vintertema i sången innan psalmer om våren tar över i april. Ytterligare två musikkvällar planeras framåt sommaren och hösten. Förberedelserna är igång. Att välja psalmer är en diger uppgift, rolig men svår. Det  finns mycket att välja på. Helén, Roland och Lennart hjälps åt. Lennart skriver arrangemang och Helén ska öva med körsångarna. Trion utlovar variation när det gäller både urval, stil och musik.
– Det här upplägget är nytt på Öckerö, men liknande har gjorts på andra ställen i Sverige. Vi hoppas att det faller väl ut och tas emot positivt även här!

Text: Cecilia Sundström (dec 2016)

Roland Stahre

Sjukhuspastor, Svenska kyrkan Öckerö