Någon skriver på en laptop. Två personer syns suddigt i bakgrunden.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Din röst är viktig för stödet till civilsamhället

Nyhet Publicerad Ändrad

Den 29 februari fick biståndsmyndigheten Sida i uppdrag av UD att utreda om myndigheten kan ta över den förmedling av stöd till civilsamhällesorganisationer i andra länder som idag sker via svenska organisationer. En förändring som skulle ha stor påverkan på Act Svenska kyrkans partner.

Sida ska svara på uppdraget i flera delar. Den 8 april redovisade Sida första delen av uppdraget, en beskrivning av konsekvenser för myndighetens personal, ekonomi och verksamhet om Sida skulle ta över vidareförmedlingen. Enligt redovisningen skulle Sida bland annat behöva mer än 400 nya heltidstjänster.

Var med och påverka!

Act Svenska kyrkan, och andra svenska civilsamhällesorganisationer, bidrar med viktiga mervärden som en myndighet inte kan. Mervärden som är avgörande för att stöd på ett säkert och effektivt sätt ska nå fram till medmänniskor som lever i utsatthet.

Din röst är viktig för att påverka regeringen att värna detta stöd. Det finns många sätt att påverka. Nedan finner du två mallar för att skicka insändare till din lokaltidning. Använd dem i sin helhet eller välj ut de delar du vill lyfta fram. Du kan också mejla politiker eller skriva till dem på sociala medier och berätta vad du tycker.