Nyhet / Publicerad 21 november 2023 / Ändrad 29 augusti 2024

Fantastisk respons i Örebro när "10 000 ljus i allhelgona" växte och blev 12 000

En enkel gåva i form av ett ljus. En hälsning i allhelgona: Du är inte ensam. Svenska kyrkan Örebros allhelgonasatsning 2023 fick fantastisk respons. Målet var att dela ut 10 000 ljus, men det växte och blev 12 000. Många personer uttryckte tacksamhet över gåvan och över att Svenska kyrka finns på plats i Örebro.

Under allhelgona 2023 genomförde medarbetare och ideella i Svenska kyrkan Örebro den största gemensamma ljusutdelningen någonsin.

Tack vare ett samarbete med Samhall fanns 10 000 kronljus färdigpaketerade i kartonger, klara för utdelning.

Men det stannade inte där. De 10 000 ljus Svenska kyrkan Örebro hade planerat för att kunna dela ut växte i antal och blev när allt summerats närmare 12 000 ljus! Bara under den fantastiska konserten ”Stad i ljus” vid Örebro slott, kunde 2 000 ljus delas ut.

Totalt fanns Svenska kyrkan på fler än 15 olika platser under veckan, förutom i kyrkor och på kyrkogårdar.

Ljus delades ut på Resecentrum, utanför olika matvarubutiker, mitt i city och på Marieberg galleria - platser där människor normalt inte brukar möta Svenska kyrkan.

Tack, så fint. Å vad omtänksamt. Det ska jag tända för att minnas min bror.

Det är några av alla kommentarer som mötte dem som delade ut ljus. De flesta möten var korta, men ljuset i sin kartong fick bära bud om hopp i en tuff tid, med hälsningen: Du är inte ensam!

Se bilder från ljusutdelningen ”10 000 ljus i allhelgona”

När någon nära dör – Svenska kyrkans stöd- och sorgegrupper

Att dela tankar och känslor med andra i samma situation kan göra sorgen lättare att bära. Svenska kyrkan har sorgegrupper i Örebro där du som mist en anhörig får hjälp att bearbeta sorgen tillsammans med andra.

Så möter du en vän i sorg – prästens fem bästa råd

Orka stå kvar, våga prata och låt sorgen få ta tid och plats. Det är några av prästen Anna Maria Armös bästa råd i mötet med en vän som sörjer.