Nyhet / Publicerad 9 oktober 2024

Därför delar Svenska kyrkan i Örebro ut 10 000 ljus i allhelgona

Ett snabbt möte. En enkel ljusgåva. En hälsning i allhelgona: Du är inte ensam. Även i år kommer Svenska kyrkan i Örebro att dela ut 10 000 ljus i vårt område, i kyrkor och på kyrkogårdar.

– Allhelgonatiden väcker många känslor. Vi påminns om de personer som lämnat oss. Många känner saknad och sorg. Vi tänker på hur det blev och hur det skulle ha kunnat bli, säger Moni Höglund, präst.

– Med en enkel gåva i form av ett ljus vill Svenska kyrkan säga: Du är inte ensam i sorgen och saknade. Vi finns för dig.

Repris på succén

Svenska kyrkan i Örebro brukar dela ut ljus under allhelgona för att förmedla hopp och önska örebroarna en rofylld helg. Förra år slogs ett rekord: Över 10 000 personer fick varsitt enkelt kronljus!

Efter den succén, med många tacksamma möten, återupprepar vi den stora ljusutdelningen även i år.

Under höstlovsveckan, vecka 44, kommer över 10 000 ljus att delas ut på en mängd olika platser och vid olika tillfällen runt om i Örebro.

Finalen på ljusutdelningen blir under veckoslutet, dels vid fredagens konsert Stad i ljus vid Örebro slott och dels i kyrkor och på kyrkogårdar.

Hitta aktuellt program

I allhelgonahelgen möter du medarbetare från Svenska kyrkan och Örebro kyrkogårdsförvaltning runt om i hela Örebro pastorat. På webben hittar du allt som händer i allhelgonahelgen hos Svenska kyrkan i Örebro.

Här delar Svenska kyrkan ut ljus i allhelgona, 28/10-3/11

Informationsservice, Storgatan 27A

Välkommen att hämta ett ljus! Öppet måndag-torsdag kl 9-16, samt fredag kl 9-12. (lunchstängt kl 12-13).

Örebro universitet

Tisdag lunch och eftermiddag.

Ica Parken, Adolfsberg

Fredag kl 10-17

USÖ, M-huset (Huvudentrén)

Fredag kl 10-13

Resecentrum, Örebro

Tisdag kl 7.30-8.30

Tybble torg

Torsdag kl 15.30-17.30

Fredag kl 13-15

Sörbykyrkan

På gångvägen utanför Sörbykyrkan. Onsdag kl 16-18

Örebro slott, konserten "Stad i ljus"

Konserten pågår fredag kl 17.30-18.30. Ljusutdelning sker i samband med konsertens avslutning.

Se bilder från 2023 års ljusutdelning ”10 000 ljus i allhelgona”

Ljusutdelning på Örebro universitet.

Foto: Jenny Holmberg

Sorgegrupper för barn, unga och vuxna

Sorg går inte att bota, men att dela den med andra gör att sorgen blir lättare att bära. Därför har Svenska kyrkan sorgegrupper för barn, unga och vuxna i Örebro, där du som mist en anhörig får hjälp att bearbeta din sorg tillsammans med andra.

Jourhavande präst

Brottas du med ångest eller ensamhet och behöver någon att prata med? Jourhavande präst erbjuder akut samtals- och krisstöd och är en del av Svenska kyrkans själavård. Jourhavande präst lyssnar, och det som sägs stannar mellan er. Kontakta Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Allhelgonahelgen i Örebro – så finns Svenska kyrkan för dig

Allhelgonahelgen väcker minnena till liv – och kanske också saknaden. Ljusen vi tänder utmanar mörkret. Du är inte ensam i sorgen. Vi finns för dig, i kyrkor och på kyrkogårdar.

Moni Höglund

Präst, Församlingsherde, Mikaels församling, Örebro pastorat, Svenska kyrkan i Örebro