Nyhet / Publicerad 16 oktober 2024 / Ändrad 18 oktober 2024

Allhelgona och barn - mötesplatser i Örebro 2024

Även för barn kan allhelgonahelgen aktualisera frågor om död och liv. Det är svåra frågor som ska tas på allvar. Därför skapar Svenska kyrkan Örebro mötesplatser där barnens funderingar får finnas extra tydligt.

Vad händer när döden kliver in och bryter av livet? Hur känns det när något är sorgligt? Även barn funderar kring död, sorg och saknad, men hur pratar man med barn om det?

Vi har inte alla svaren men vi vet att det är viktigt att beröra dessa frågor som alla, också barn, bär på. Det kan kännas svårt - därför gör vi det tillsammans.

Välkommen, både barn och vuxen!

Söndag 20 okt kl 15.00 ”Barnens högtid - Allhelgona.” En upplevelserik stund i kyrkan då vi firar en minnesgudstjänst för alla vi saknar och minns. Vi dekorerar gravljus. Fika i kyrkan. Barn och deras vuxna är välkomna. Plats: Mosjö kyrka.

Måndag 28 okt kl 9-12. Höstlovsskoj. Passar för barn 0-6 år och deras vuxna. Öppen förskola med olika allhelgonastationer i kyrksalen. Den som vill får krama kaninen Smed-Hjalmar, tänd ett ljus för någon du saknar och fundera på vad ett helgon är. Och så blir det sångstund. Plats: Adolfsbergs kyrka.

Torsdag 31 okt kl 17-19. Änglafest. Hamburgare, pyssel, ansiktsmålning, dansstopp och fiskdamm. Änglavingar finns att låna. Gratis för barn. 40 kr för vuxna. Plats: Almby församlingshem.

Lördag 2 nov kl 11-13. Smed-Hjalmar delar ut böcker om sorg till barn. Plats: Norra kyrkogården.

Lördag 2 nov kl 13-19. Allhelgonapyssel i tält. Plats: Almby församlingshem.

Lördag 2 nov kl 14. Gudstjänst med små och stora. Plats: Längbro kyrka.

Allhelgonahelgen i Örebro – så finns Svenska kyrkan för dig

Allhelgonahelgen väcker minnena till liv – och kanske också saknaden. Ljusen vi tänder utmanar mörkret. Du är inte ensam i sorgen. Vi finns för dig, i kyrkor och på kyrkogårdar.

När någon nära dör – sorgegrupp för barn och unga i sorg

När det inträffar ett dödsfall i familjen blir ingenting sig likt. Då kan det vara en hjälp att träffa andra som också förlorat ett viktig person.

Stötta ett barn i sorg

Det kan vara svårt att veta hur man pratar med barn om döden. Några råd är att använda raka ord, säga som det är och utgå från barnets egna frågor.