Lyssna

Nyhet / Publicerad 7 oktober 2024 / Ändrad 10 oktober 2024

Allhelgonahelgen i Mikaels församling, Örebro

Allhelgonahelgen har blivit en av de största helgerna, då människor i alla åldrar besöker kyrkor och kyrkogårdar för att tända ljus. Välkommen – vi finns för dig.

Alla helgons dag, i S:t Mikaels kyrka
Lördag 2 november
10.00 Gudstjänst
K Olofsson, S Fintling, C Wallentin

14.00 Mässa på finska tillsammans med Ingermanländarna
J Suban, C Wallentin

Program på Norra kyrkogården
Lördag 2 nov
Kl 11-17. Medarbetare från kyrkogårdsförvaltningen finns på plats för att berätta om den service som erbjuds. Kaffeservering. Plats: I ett tält mellan minneslunderna.

Kl 11-19. Medarbetare från Svenska kyrkan finns på plats med bokbord, broschyrer och samtal. Plats: I ett tält mellan minneslunderna.

Kl 13-19. Nya krematoriet öppet. Guidade visningar av hela Nya krematoriet, bl a begravningskapellen, serveringsrummen och visningsrummet. Ingång vid Mäster Olofs kapell. En guide hämtar upp och leder visningen.

Alla själars dag, i S:t Mikaels kyrka
Söndag 3 november

16.00 Minnesgudstjänst med ljuständning.
M Höglund, K Maltén, A Collin, C Wallentin

Ljuslyktor lyser på en kyrkogård.

Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Allhelgonahelgen i Örebro – så finns Svenska kyrkan för dig

Allhelgonahelgen väcker minnena till liv – och kanske också saknaden. Ljusen vi tänder utmanar mörkret. Du är inte ensam i sorgen. Vi finns för dig, i kyrkor och på kyrkogårdar.

Sex frågor till prästen Moni Höglund om allhelgona och sorg

Vi behöver någonting konkret för att uttrycka vår sorg, saknad och tacksamhet. Kanske är det därför så många beger sig till kyrkor och kyrkogårdar för att tända ljus under allhelgonahelgen, menar prästen Moni Höglund.

Så möter du en vän i sorg – prästens fem bästa råd

Orka stå kvar, våga prata och låt sorgen få ta tid och plats. Det är några av prästen Anna Maria Armös bästa råd i mötet med en vän som sörjer.