Ljus i ljusbärare i kyrka
Lyssna

Allhelgonahelgen i Nikolai

Gudstjänster och öppettider i S:t Nicolai kyrka och under allhelgonahelgen.

Alla helgons dag 2/11

9.00 - 20.00 - S:t Nicolai kyrka öppen för ljuständning och egen andakt.

11.00 - Mässa i S:t Nicolai kyrka, predikan Matti Tordsson.

16.00 - Minnesandakt på Nikolai kyrkogård, (Södra kyrkogården).

18.00 - Minnesgudstjänster i S:t Nicolai kyrka, namnen på de medlemmar i Nikolai församling som har gått bort under året läses upp.

Söndag efter Alla helgons dag 3/11

11.00 - Mässa i S:t Nicolai kyrka, predikan Marie-Anne Gustafson.

14.00 - Teckenspråkig allhelgonamässa.

18.00 - Mässa i Taizéton.

Minnesplats utanför S:t Nicolai kyrka

I kyrkparken utanför S:t Nicolai kyrka finns en minnesplats för den som inte har en grav att gå till eller där graven ligger någon annanstans. Du är välkommen att tända ljus vid denna minnesplats.

Allhelgonahelgen i Örebro – så finns Svenska kyrkan för dig

Allhelgonahelgen väcker minnena till liv – och kanske också saknaden. Ljusen vi tänder utmanar mörkret. Du är inte ensam i sorgen. Vi finns för dig, i kyrkor och på kyrkogårdar.

Kyrkogården i allhelgonatid

På Alla helgons dag har Örebro kyrkogårdsförvaltning som tradition att finnas på plats på kyrkogårdarna och Örebro krematorium.

Nikolai församling

Varmt välkommen till en levande och öppen kyrka i centrala Örebro! Här möts tusentals människor varje vecka för ett härligt musik- och gudstjänstliv för att tända ljus, besöka Café Nikolai eller de olika verksamheterna för alla åldrar.

När någon nära dör – Svenska kyrkans stöd- och sorgegrupper

Att dela tankar och känslor med andra i samma situation kan göra sorgen lättare att bära. Svenska kyrkan har sorgegrupper i Örebro där du som mist en anhörig får hjälp att bearbeta sorgen tillsammans med andra.

Så möter du en vän i sorg – prästens fem bästa råd

Orka stå kvar, våga prata och låt sorgen få ta tid och plats. Det är några av prästen Anna Maria Armös bästa råd i mötet med en vän som sörjer.

Prästen Karin: ”Som anhörig ska du minnas att du blev buren i samband med begravningen”

”Ibland finns det en uppfattning att begravningen blir något högtravande som är kyrkans och inte familjens. I själva verket är det precis tvärtom”, säger prästen Karin Maltén.