Nyhet / Publicerad 16 mars 2022 / Ändrad 30 september 2022

Kyrkorådet har beslutat om åtta nya miljömål

En gemensam färdplan för miljö- och klimatarbetet i alla församlingar och verksamheter i Örebro pastorat. Så kan man beskriva pastoratets nya miljömål, som antogs av kyrkorådet den 24 februari 2022.

Det långsiktiga målet är att Svenska kyrkan ska vara helt klimatneutral till 2030, och för att lyckas med det behöver alla kraftsamla tillsammans – anställda, förtroendevalda, ideella och medlemmar.

Därför antog kyrkorådet i Örebro pastorat åtta miljömål vid sitt sammanträde den 24 februari 2022. Det fattades även beslut om att Örebro pastorat ska miljödiplomeras.

De åtta miljömålen för Örebro pastorat:

• Vårt arbete med gudstjänster, diakoni, undervisning och mission genomsyras av ett miljö- och hållbarhetsperspektiv, och uppmärksammar den ekologiska krisen samt helandets och hoppets kraft.
  • Våra finansiella medel förvaltas så att de bidrar till att lösa miljö- och klimatutmaningarna och skapa ett bättre liv för människor, miljöaspekterna är väl synliggjorda i pastoratets budgetprocesser och ekonomiska resurser finns öronmärkta till miljöåtgärder.
  • Klimatpåverkan från energianvändningen har minskat genom lägre förbrukning och endast förnybar och fossilfri energi, och våra fastigheter utvecklas och förvaltas på ett hållbart sätt.
  • Våra kyrkogårdar och grönytor utvecklas och underhålls på ett resurseffektivt, klimatsmart och kretsloppsanpassat sätt som bidrar till ökad biologisk mångfald. De är vackra platser för rekreation och reflektion, tillgängliga för alla.
  • Vår konsumtion av varor och tjänster är resurssnål och har ett lågt klimatavtryck. Vid inköp väljer vi i första hand alltid återbrukat, ekologiskt, miljömärkt, lokalproducerat och rättvisemärkt.
  • Klimatpåverkan från våra resor och transporter är låg genom att antalet personresor och varutransporter har minskat, och de som görs är helt fossilfria.
  • Vi har minimerat antalet miljö- och hälsofarliga kemikalier i vår verksamhet och har minskat den totala kemikalieanvändningen. Vi förebygger avfall genom mer hållbar konsumtion och källsorterar allt avfall där det är möjligt.
  • Vårt miljöarbete präglas av stor kunskap, brett engagemang och ett tydligt ledarskap, och pastoratet kommunicerar på ett transparent sätt viktiga steg som tas i miljöarbetet.

Målen ska konkretiseras

De övergripande målen kommer under våren 2022 att konkretiseras i detaljerade mål som blir en del av den dagliga verksamheten i Örebro pastorat.

– Att ha gemensamma mål för miljöarbetet är viktigt – men det är så klart de konkreta åtgärderna som kommer att göra skillnad, säger Anders Lennartsson, kyrkoherde i Örebro pastorat. Så nu fortsätter vi vårt arbete med att minska energiförbrukningen, resa mer hållbart, minska avtrycket från vår konsumtion, återbruka, återanvända, odla, plastbanta och källsortera. Och framförallt så fortsätter vi vårt arbete med att samtala om klimatkrisen i gudstjänster, utbildningar, barn- och ungdomsverksamhet och i alla möten med människor.

– Det handlar om att tillsammans stärka hoppet om att vi kan göra skillnad och att det finns en framtid att längta efter, inte oroa sig för.

Sara Bronner

Miljöstrateg, Enheten för utvecklingsstöd, Kansliet för Örebro pastorat, Örebro pastorat, Svenska kyrkan i Örebro

Anders Lennartsson

Präst, Kyrkoherde, Enheten för utvecklingsstöd, Kansliet för Örebro pastorat, Örebro pastorat, Svenska kyrkan i Örebro

Timmy Leijen

Förtroendevald, Kyrkorådet, Svenska kyrkan i Örebro

Mer om Timmy Leijen

Arbetarpartiet-Socialdemokraterna

Färdplan för klimatet – så arbetar Örebro pastorat med miljö och hållbar utveckling

Klimatförändringarnas effekter är kännbara redan idag. Vill du vara med och engagera dig? Här kan du läsa mer om vad Svenska kyrkan i Örebro har på gång.