ELIN KOPPLAR utvecklingen till språkets roll, att det är genom språket som vi formar världen och vår verklighet. AI kan bara utgå från det språk och de texter som den får del av. Det har också inneburit att det AI levererar ofta tenderar att sprida systematiska fel.
– Världen har blivit chockad över att det nu inte går att genomskåda om det är AI eller människor som skapat bilder, musik, poesi och andra texter. Det går att tala om en existentiell tekniksvindel. Det är faktiskt så att forskarna själva inte riktigt förstår hur AI kommer fram till de resultat som den gör.
Vad blir kvar av oss människor, när AI kan skapa allt det vi trodde var unikt mänskligt, ja till och med bli en digital partner?
– AI väcker helt klart nytt liv i existentiella frågor och det är utmanande för alla. Det behöver vi ta på allvar, och där kan kyrkan spela en viktig roll, säger Elin Häggberg.
– Hur är en god människa? Vad är ett gott liv? Vad är värt att eftersträva i livet? Det är frågor som kyrkan alltid varit bra på att lyfta, och därför borde den se till att vara en röst för sina perspektiv i samhällsdebatten och ännu tydligare erbjuda en arena för dessa frågor.
Elin menar att kyrkans fokus på det mänskliga, det djupa, det andliga, blir ännu viktigare. Att den ska våga ge perspektiv på hur tekniken ska utvecklas och användas, utifrån Bibeln och dess syn på mänskliga rättigheter, omsorg och allas lika värde.
– Det finns en risk att vi tillskriver AI mänskliga egenskaper, men det är ett system, en härmapa. AI kan inte tänka eller känna som en människa. Vår livserfarenhet finns inte hos AI.
– När en konstnär använder sina olika uttryck, ställer frågor, utvecklar sitt skapande, är det något mer än enbart resultatet. AI kan bara härma genom att gissa vad som är det mest sannolika som ska komma härnäst i en text, bild eller musikstycke.