Foto: Maria Östlin

Föreläsning med Nadim Ghazale 25/10: ”Från flykting till hela Sveriges polis”

Nyhet Publicerad

Författaren och polisen Nadim Ghazale kommer till Örebro och föreläser om nycklarna till integration och problem som kan komma av utanförskap, fattigdom och förtryck. Välkommen att lyssna och samtala om dessa viktiga ämnen fredagen den 25 oktober i Vivallaskolan i Örebro. Fri entré. Föreläsningen är ett samarbete mellan Svenska kyrkan, nätverket Tro möter tro, Folkets hus i Vivalla och Sensus.

Nadim Ghazale kom till Sverige som flykting som sjuåring. Efter 17 år som polis har han unika erfarenheter och kan förklara många av de problem som kan komma av utanförskap, fattigdom, flykt och förtryck. Vilka är nycklarna till integration? Ett svårt ämne som Nadim Ghazale gör enkelt och begripligt genom att dela med sig av sin kunskap och sitt stora engagemang.

Den 25 oktober klockan 18.00 gästar Nadim Ghazale Vivallaskolan, med den öppna föreläsningen Min väg från flykting till hela Sveriges polis. Bakom arrangemanget, som ingår i MR-dagarna, står Svenska kyrkan, Föreningen Folkets hus Vivalla och Sensus.

Fri entré.

Föreläsningen teckenspråkstolkas.

Faisa Maxamed från Folkets Hus Vivalla och Moni Höglund från Svenska kyrkan är med under fredsvandringen.

Fredsvandring från S:t Mikaels kyrka till Vivalla 27 oktober

Fred gör vi tillsammans! Söndagen den 27 oktober arrangerar Svenska kyrkan och Folkets Hus Vivalla m.fl. en fredsvandring, som också är finalen för MR-dagarna i Örebro. Vi gör flera stopp då vi får lyssna till inspirerande talare från olika föreningar. Den som vill, inleder med fredsgudstjänst i S:t Mikaels kyrka klockan 10 och lätt lunch i kyrkparken klockan 11.15. Vandringen startar klockan 11.45.

Svenska kyrkans stora fredshelg 25–27 oktober: Fredsvandring, fredsskola och föreläsning med Nadim Ghazale

Under Mänskliga rättighetsdagarna i Örebro, MR-dagarna, arrangerar Svenska kyrkan en stor fredshelg med fredsvandring och fredsskola. Nadim Ghazale föreläser och Göran Davidsson ger en fredsshow för barn och vuxna. Här hittar du hela programmet!