Var hör jag hemma? - nytt nummer av "Örebro - Mitt i livet"

Nyhet Publicerad Ändrad

"Hemma bär man i bästa fall med sig." Det säger journalisten och författaren Hanna Sahlberg. I nya numret av "Örebro - Mitt i livet" berätta hon om livet i Kina och sitt misslyckade försök att bli kines. Läs också om kyrkogårdsförvaltningens hållbarhetsarbete, där solceller, biodepåer och egen jordtillverkning är viktiga delar.

Även när det är sommar är mycket på gång inom Svenska kyrkan. Det finns något för alla, oavsett ålder och intresse. Och framför allt för den som tycker att sommaren riskerar att bli mer tuff och dyr än ljuv.

I nya numret av magasinet ”Örebro - Mitt i livet” finns gott om exempel på mötesplatser och arrangemang i sommar.

Susanna Pajula och Jon Loo berättar om det omfattande hållbarhetsarbetet som kyrkogårdsförvaltningen jobbar med, och som märks på alla våra kyrkogårdar.

Hanna Sahlberg, Kinakommentator för Sveriges Radio, berättar om hur det är att ha två operativsystem i huvudet, likheter och skillnader mellan Sverige och Kina, samt funderar över vad som gör en plats till hemma.

Läs också om

Tidningen landar i brevlådan runt den 14 juni. Den går också bra att läsa digitalt här på webben. Klicka på länken under tidningens omslag (nedan), så kommer du till senaste numret.

Därför instiftar Svenska kyrkan nytt miljöpris i Örebro

Svenska kyrkan har som mål att vara klimatneutral år 2030 – och nu instiftar man ett helt nytt miljöpris i Örebro. ”För att lyfta initiativ som skapar hopp och leder till förändring”, säger miljöstrateg Sara Bronner. Prissumman är 10 000 kronor.