Bilden visar en artist längst fram i S:t Nicolai kyrka och kyrkbänkar fulla med folk.
Foto: Gabriel Rådström / NA

Örebro tillsammans för Ukraina 2022: Vi fick in en kvarts miljon kronor!

Nyhet Publicerad Ändrad

Det var fullsatt i S:t Nicolai kyrka under konserten "Örebro tillsammans för Ukraina" den 17 mars 2022. Det samlades in 134 000 kronor – och eftersom Akelius Foundation dubblar beloppet, innebär det hela 268 000 kronor.

Det var fri entré till konserten i S:t Nicolai kyrka, där en lång rad artister medverkade. I stället för biljett uppmanades publiken att skänka pengar till Ukraina. Redan under förmiddagen var insamlingen uppe i 40 000 kronor – och slutsumman landade på 134 000 kronor (så mycket hade kommit in måndagen den 21 mars 2022).

Stiftelsen Akelius Foundation har lovat att dubbla alla pengar som kommer in till Unicefs arbete i Ukraina under mars månad, vilket innebär att slutsumman landar på 268 000 kronor.

Konserten ”Örebro tillsamman för Ukraina” är ett samarbete mellan Nerikes Allehanda, Kulturaktiebolaget, Svenska kyrkan och Unicef.

Läs gärna kyrkoherde Anders Lennartssons inledningstal i kyrkan:

Anders tal på ukrainakonserten

"Fred åt er alla". Första orden Jesus säger till oss efter uppståndelsen handlar om shalom; fred, frid, harmoni. Varje gång vi firar nattvard här i kyrkan säger vi Guds fred till varandra. Därför är den här platsen och den här konserten en naturlig plats att samlas på när vi vill ropa: FRED NU!

Den här platsen är den plats där vi får protestera mot de krafter som vill skapa ofred, orättvisa och våld. Det här är platsen för sånger om fred, dikter om fred och appeller mot de krafter som vill riva ner. Som vill skapa enfald i stället för mångfald, diktatur i stället för demokrati.
Vi som samlas här är olika, men vi sitter här sida vid sida för att vi delar en gemensam längtan; längtan efter fred, frihet och demokrati. Och vår längtan bär på ett hopp. Där längtan efter fred finns, där börjar freden.

Tack för att du är här, i kyrkan eller framför din skärm. Genom att du är här visar du vad fred kan vara. Genom att du gör det du kan i din vardag, växer fredens rike fram. I dag protesterar vi mot våldet och ofreden i Ukraina. Vi samlar in medel så att vi kan lindra konsekvenserna av ett orättfärdigt och grymt krig.

Tillsammans med de som lider och kämpar säger vi ikväll och dagar som kommer: FRED NU.”

Bilden visar kyrkoherde Anders Lennartsson som håller tal i S:t Nicolai kyrka.
Kyrkoherde Anders talade i början av konserten "Örebro tillsammans för Ukraina" Foto: Eva-Marie Lennartsson

Ljuständning och bön för Ukraina

Vi är många som tänker på och starkt berörs av allt som händer i Ukraina. Kyrkorna är öppna för den som vill tända ett ljus och be en bön. Act Svenska kyrkan finns på plats i Ukraina. Du kan bidra till arbetet på plats genom att ge en gåva.