Nyhet / Publicerad 22 februari 2021 / Ändrad 28 augusti 2024

Kalle Post - Barnrättskämpe

Här har ni Kalle Post, Adolfsbergs kyrkas maskot och barnrättskämpe! Varje vecka delar Kalle ut ny grodpost till alla barn som har vägarna förbi hans fina brevlåda - som finns i lekparken vid Adolfsbergs kyrka. Grodposten byter innehåll varje vecka men innehåller alltid tre saker; 1. Något som kan göras på plats 2. Något som främjar rörelseglädje och 3. Något att ta med sig hem. Det kan vara pyssel, uppdrag, kluringar, rörelseutmaningar och annat roligt! Varje vecka uppmanar Kalle till "Hopp och lek" genom sin grodpost.

Här har ni Kalle Post!

Visste ni att grodan Kalle Post är Adolfsbergs kyrkas maskot och barnrättskämpe? Varje vecka så delar Kalle ut Grodpost till alla barn i sin alldeles egna brevlåda och det har han hållit på med - utan uppehåll - sedan februari 2021. Brevlådan är alltid öppen, så det går bra att komma förbi och läsa/hämta grodposten vilken tid på dygnet som helst den dag som passar.

Brevlådan finns i lekparken vid Adolfsbergs kyrka. Så har du vägarna förbi så kom gärna och kika i den och läs grodposten på anslagstavlan, ni kan inte missa den!

Varje torsdag kl. 10 lägger Kalle ner något nytt i brevlådan och sätter upp ett nytt brev i anslagstavlan. Ibland är det kluringar, experiment, pyssel, uppdrag, skattjakter eller något annat skoj! Grodposten är tänkt att locka till en promenad till Adolfsbergs kyrka och inspirerar till vidare lek och rörelse!

facebooksidan ”Kalle Post i Adolfsbergs kyrka” läggs det varje torsdag ut vad veckans Grodpost innehåller så att den som är nyfiken och inte kan hålla sig även kan kika där. Under året arrangerar Kalle ”Grodruset” ett springlopp med extra allt samt ”Jogga jorden runt med Kalle Post” till förmån för Världens Barn. Kalle bjuder också in till fester, som sitt stora födelsedagskalas och ”Kalles Midsommarfest”.  Kalle brukar även åka iväg med sin Grodpost ibland, flera år i rad har Kalle funnits med på Marknadsafton t.ex.

Johanna Sjölin

Församlingsadministratör, Adolfsbergs församling, Örebro pastorat, Svenska kyrkan i Örebro

Mer om Johanna Sjölin

Projektledare

Mormor-Mus Bibelotek

Mormor Mus driver sedan april 2021 ett Bibelotek i Adolfsbergs kyrka. Här finns fullt med olika barnbiblar, böcker, lekhörna och ett ritbord! Mormor Mus har massa små gulliga möss som du gärna får hjälpa henne att leta efter. De älskar nämligen att gömma sig. Bibeloteket är öppet när kyrkan är öppen; mån-fre 9-12 samt under gudstjänsttid på söndagar.