Foto: Ulla-Carin Ekblom

Kolla in vårnumret av ”Örebro – Mitt i livet”

Nyhet Publicerad Ändrad

Dopet är en fin tradition som kan samla familj, släkt och vänner. I nya numret av magasinet ”Örebro – Mitt i livet” möter du Annica Hjalmarsson och Fredrik Haglund som valde att döpa sonen Otto i Täby kyrka. Dessutom: Nya gröna steg mot klimatneutralt 2023 – och så hjälper Svenska kyrkan människor tillbaka till arbetslivet.

Måste en tro på ett speciellt sätt för att döpa sitt barn? Är det för sent att döpa treåringen? Det finns inga dumma frågor eller funderingar när det kommer till dop. Möt Annica Hjalmarsson och Fredrik Haglund som berättar om varför de valde att döpa sonen Otto. Dessutom: Tre frågor till prästen Angelina Backman om dop, tro och tradition.

Läs också om

”Örebro – Mitt i livet” landar i brevlådorna i Örebro pastorat under vecka 12. Den går också att läsa digitalt här på webben. Klicka på tidningens omslag här nedan för att komma till senaste numret.

Foto: Ulla-Carin Ekblom - Bläddra i tidningen på issuu.com

Drop-in-dop i Örebro 2024

Svenska kyrkan i Örebro har drop-in-dop vid flera tillfällen under 2024: Närmast är 18 maj. Vi ordnar med präst, musiker och lokal – och bjuder på lyxigt dopfika!

En landsbygdskyrka i lummig omgivning. I ena hörnet av bilden ligger ett infällt gröngult klot.

Färdplan för klimatet – så arbetar Örebro pastorat med miljö och hållbar utveckling

Klimatförändringarnas effekter är kännbara redan idag. Vill du vara med och engagera dig? Här kan du läsa mer om vad Svenska kyrkan i Örebro har på gång.

Språkcafé i S:t Mikaels kyrka

Välkommen på språkcafé i S:t Mikaels kyrka på tisdagar klockan 15.00–17.00. Kom och träna din svenska och lär känna nya människor! Slut för terminen, startar igen 1 oktober.

Kolla in Längbro församlings ”Ta och ge”-påskris – för en värld som är mer rättvis!

Köp ett par vantar, en grytlapp eller kanske en påskdekoration – eller lämna något du själv skapat. Längbro församlings stora påskris är en del av årets fasteaktion från Act Svenska kyrkan. Du hittar det i Längbro församlingshem i Örebro, till och med påskdagen den 9 april.

Allt om festen ”Inte som du tror” i Örebro 24 maj med Lisa Ajax

I år arrangeras konfirmandfesten ”Inte som du tror” för tolfte gången. Årets huvudartist är Melloaktuella Lisa Ajax! Festen vänder sig till både nuvarande konfirmander och till de ungdomar som ska börja åttan i höst. Platsen är S:t Nicolai kyrka. Inbjudan till festen skickades hem i början av maj.

Ett barn visar glatt upp en bit ljusblå lera som hen jobbat med.

Gå Trygghetscirkeln i Örebro: föräldrakurs om trygghet och anknytning

Trygghetscirkeln är en satsning från Svenska kyrkan i Örebro – en kostnadsfri föräldrakurs om trygghet och anknytning, för dig som har barn i förskoleåldern. Kursen startar flera gånger per år. Välkommen med din intresseanmälan!

Tidningen "Örebro - Mitt i livet"

Fyra gånger per år delas tidningen "Örebro – Mitt i livet" ut till cirka 65 000 hushåll. Tidningen nominerades under 2019 till Publishingpriset i kategorin medborgartidningar för andra året i rad!