Nyhet / Publicerad 9 oktober 2024

Upplev konserten ”Stad i ljus” vid Örebro slott den 1/11 2024

Konserten ”Stad i ljus” vid Örebro slott är en finstämd start på allhelgonahelgen. I år medverkar Gladys del Pilar, Spångbergs SMS-kör, prästen Matti Tordsson och unga körsångare från Svenska kyrkan.

Vi fortsätter med traditionen att sprida ljus och värme i höstmörkret vid Örebro slott inför allhelgonahelgen. Genom den stora konserten vill vi förmedla medmänsklighet, hopp och trygghet.

Massor av körsångare

De medverkande körerna är Sjung med Spångbergs-kören under ledning av Anki Spångberg och Magnus Spångberg samt barnkörer från Svenska kyrkan Nikolai församling, under ledning av Mirjam Blomberg.

Årets solist är välkända Gladys del Pilar. Talare är Matti Tordsson, citypräst i Svenska kyrkan Örebro.

Tillsammans bjuder de på en timmes lång gratiskonsert utomhus.

• Fredag 1 november klockan 17.30–18.30.
  • Yttre borggården, Örebro slott.
  • Fri entré.
  • ”10 000 ljus i allhelgona”. Svenska kyrkan Örebro delar ut en ljusgåva till åhörarna, i samband med att konserten är slut. En enkel hälsning i allhelgonatid: Du är inte ensam.

Inhägnat konsertområde och västförbud

Observera att publikområdet är inhägnat och att det råder väskförbud. Det kommer inte att erbjudas förvaringsmöjlighet för några väskor, så lämna väskan hemma. Undantag: Väskor med innehåll som behövs av medicinska skäl och skötväskor för personer som har hand om barn.

Arrangemang av Svenska kyrkan och Örebrokompaniet m.fl.

I år blir det sjunde gången som konserten ”Stad i ljus” hålls. Bakom arrangemanget står Örebrokompaniet/Örebro slott, Svenska kyrkan, Bilda samt Anki och Magnus Spångberg med kören Sjung med Spångbergs.

Konserten, som är en ljus och hoppfull avslutning på Örebrokompaniets / Örebro slotts höstlovssatsning Spökstaden, inleder även den finstämda allhelgonahelgen. På webben kan du läsa mer om hur Svenska kyrkan finns för örebroare i allhelgonahelgen

Konserten Stad i ljus finns också som Facebook-evenemang.

Därför delar Svenska kyrkan i Örebro ut 10 000 ljus i allhelgona

Ett snabbt möte på stan. En enkel gåva i form av ett ljus. En hälsning i allhelgona: Du är inte ensam. Under vecka 44 delade Svenska kyrkan ut över 10 000 ljus i Örebro.

Se bilderna från Stad i ljus 2021

300 körsångare, idolvinnaren Chris Kläfford och Julia Pietrzak Rådström. Kolla in bilderna från Stad i ljus-konserten 2021!

Matti Tordsson

Präst, Kommininster, Nikolai församling, Örebro pastorat, Svenska kyrkan i Örebro

Mirjam Blomberg

Musikpedagog, Nikolai församling, Örebro pastorat, Svenska kyrkan i Örebro

Allhelgonahelgen i Örebro – så finns Svenska kyrkan för dig

Allhelgonahelgen väcker minnena till liv – och kanske också saknaden. Ljusen vi tänder utmanar mörkret. Du är inte ensam i sorgen. Vi finns för dig, i kyrkor och på kyrkogårdar.

Prästen Karin: ”Som anhörig ska du minnas att du blev buren i samband med begravningen”

”Ibland finns det en uppfattning att begravningen blir något högtravande som är kyrkans och inte familjens. I själva verket är det precis tvärtom”, säger prästen Karin Maltén.

Så möter du en vän i sorg – prästens fem bästa råd

Orka stå kvar, våga prata och låt sorgen få ta tid och plats. Det är några av prästen Anna Maria Armös bästa råd i mötet med en vän som sörjer.