Foto: Domingo Leiva

Se vår långfredagsfilm från fängelsehålan på Örebro slott

Nyhet Publicerad Ändrad

Här kan du se vår filmade långfredagshälsning från de mörka valven på Örebro slott. Fem sångare ur Olaus Petri Vocalis framför vacker renässansmusik och prästen Johan Armö ger en långfredagsbetraktelse från slottets gamla fängelsehåla.

Långfredag. En dag då mörkret och sorgen får ta plats. Följ med till de mörka valven i nordvästra tornet på Örebro slott, där fem sångare ur internationellt erkända Olaus Petri Vocalis framför Salvator Mundi av Thomas Tallis, under ledning av Mats Bertilsson. Prästen Johan Armö ger en betraktelse från slottets gamla fängelsehåla, där han går in i rollen som den förtvivlade och livrädde Petrus.

På påskdagen den 4 april klockan 09.00 publicerar vi en ny film, där vi tar dig med till Svampen Örebro. Från mörker till ljus, från botten till toppen, från instängdhet till nya perspektiv. Följ med oss på resan.

För filmproduktion står Svenska kyrkan i Örebro i samarbete med Beckmann & Co.

Salvator Mundi

Salvator mundi, salva nos,
qui per crucem et sanguinem redemisti nos,
auxiliare nobis, te deprecamur, Deus noster.

Världens frälsare, rädda oss
du som genom korset och ditt blod har återlöst oss,
hjälp oss, det ber vi dig, du vår Gud.

Se vår påskdagsfilm från Svampen i Örebro

Här kan du se vår filmade påskdagshälsning från toppen av vattentornet Svampen. Sångare ur gospelkören Svart på vitt framför "Oh Happy Day" och citypräst Sara Nässelqvist ger en påskdagsbetraktelse om nya perspektiv på livet.

Bilden visar 8 sångare ur gospelkören Svart på vitt som sjunger högt uppe i Svampen.

Svenska kyrkan satsar på dramatiska påskfilmer – från fängelsehålan på Örebro slott och från Svampen!

Påsken rör sig från mörker, sorg och ångest till ljus, glädje och tilltro. I år presenterar Svenska kyrkan i Örebro dramat på ett nytt sätt – genom att ta med örebroarna till den mörka fängelsehålan på Örebro slott och utsikten högst uppe i Svampen. Sångare ur Olaus Petri Vocalis och gospelkören Svart på vitt medverkar.

Välkommen till kyrkan i påsk

Just nu finns det extra stor anledning att påminna oss om påskens budskap: Att livet vinner över döden, att kärleken vinner över ondskan. Att det alltid finns hopp. Välkommen till kyrkan i påsk! Här hittar du allt som händer i kyrkorna i Svenska kyrkan Örebro pastorat.