Foto: Magnus Aronsson /IKON

Nomineringsmöte till Edsbergs församlingsråd 7/5 kl 19.15 i Edsbergs församlingshem

Nyhet Publicerad

I Svenska kyrkan i Örebro representeras Edsbergs församling i en styrelse som kallas församlingsråd. Rådet består av 12 personer och representerar olika intressen, grupper och åldrar, men framför allt församlingen.

Församlingsråden har det lokala ansvaret för gudstjänstliv och sätter mål för verksamheten. Att vara med i församlingsrådet innebär att du kan påverka det som församlingen satsar på. Du kan bidra med ditt perspektiv och verka för att församlingens öppna mötesplatser utvecklas. Tillsammans med församlingens ideella och anställda medarbetare formar du en närvarande och hoppfull kyrka.

Vid nomineringsmötet den 7 maj nomineras ledamöter till Edsbergs församlingsråd. Församlingsrådet utses sedan av kyrkofullmäktige den 12 juni.

Mandatperioden sträcker sig från 2022-01-01 till 2025-12-31.

Den som får nominera ska:

• fyllt 16 år då nomineringen görs
  • vara medlem i Svenska kyrkan
  • vara folkbokförd i den församling vars församlingsråd man nominerar till

För att kunna bli nominerad ska du:

• fyllt 18 år senast den 18 november då kyrkofullmäktige utser ledamöterna
  • vara medlem i Svenska kyrkan
  • vara folkbokförd i någon av församlingarna i Örebro pastorat (du kan alltså bli nominerad till ett församlingsråd i en annan församling än den där du bor)
  • vara döpt
  • inte vara anställd inom pastoratet

Edsbergs och Mosjö-Täby församlingar

Postadress: