Nyhet / Publicerad 27 mars 2023 / Ändrad 6 juli 2023

Örebro pastorat är miljödiplomerat

Svenska kyrkan Örebro pastorats alla församlingar och enheter är miljödiplomerade. Det ger verktyg för ett fortsatt strukturerat arbete för att bidra till hållbar utveckling och minskad miljöbelastning.

I mars 2023 blev Svenska kyrkan Örebro pastorats alla församlingar och enheter miljödiplomerade. Biskop Johan delade ut miljödiplom vid en stor festmässa i Olaus Petri kyrka.

Miljödiplomeringen är Svenska kyrkans eget arbetssätt för pastorat och församlingar som vill utveckla och stärka sitt miljö- och hållbarhetsarbete. Det kan liknas vid en verktygslåda som på ett strukturerat och långsiktigt sätt bidrar till omställning, förändring och hållbar utveckling.

Det unika i denna diplomering är den teologiska grunden där ekologiska, sociala, ekonomiska och andliga perspektiv finns med.

Klimatneutralitet

Miljödiplomeringen är en del av Svenska kyrkans färdplan för klimatet med målet att vara klimatneutral år 2030. Nu har pastoratets alla församlingar gått i mål vad gäller första etappen, och blivit miljödiplomerade.

Nu fortsätter det viktiga arbetet.

– Att vi tagit beslut om åtta mål för miljöarbetet är viktigt och vi är glada över att nu ha blivit miljödiplomerade – men det är så klart de konkreta åtgärderna som kommer att göra skillnad, säger Anders Lennartsson, kyrkoherde i Örebro pastorat.
– Det handlar också om att tillsammans stärka hoppet om att vi kan göra skillnad och att det finns en framtid att längta efter, inte oroa sig för.

Steg 2 i miljödiplomeringen

Kyrkorådet i Svenska kyrkan Örebro pastorat har beslutat att under 2024 påbörja miljödiplomering enligt steg 2, vilket innebär höjda ambitionsnivåer i miljöarbetet.

Sara Bronner

Miljöstrateg, Enheten för utvecklingsstöd, Kansliet för Örebro pastorat, Örebro pastorat, Svenska kyrkan i Örebro

Anders Lennartsson

Präst, Kyrkoherde, Enheten för utvecklingsstöd, Kansliet för Örebro pastorat, Örebro pastorat, Svenska kyrkan i Örebro