Foto: Ulla-Carin Ekblom

Vallfartsmässa vid Riseberga klosterruin söndag 19 maj 2024

Nyhet Publicerad Ändrad

Välkommen att fira traditionell vallfartsmässa vid Riseberga klosterruin söndagen den 19 maj 2024 klockan 11.00. Svenska kyrkan ordnar gratis buss från Örebro och Glanshammar. Ta gärna med fikakorg och något att sitta på.

Söndagen den 19 maj 2024 kl. 11.00 firar Svenska kyrkan i Örebro en gemensam högmässa i Riseberga klosterruin. Det sker tillsammans med andra församlingar och pastorat i Närke.

Domprost Christofer Lundgren predikar vid vallfartsmässan. Präster från Norra Närke kontrakt och Södra Närke kontrakt medverkar. Det blir sång av en kör från Knista församling och Edsbergs församling.

Gudstjänsten teckenspråkstolkas. Ta gärna med egen kaffe- eller lunchkorg och något att sitta på.

Väder och genomförande

Vädret spelar roll en sådan här dag. Om det väntas mycket regn, flyttas mässan till Kräcklinge kyrka. Beslut om vallfartsmässan blir utomhus eller behöver flyttas inomhus tas fredagen den 17 maj. Information här på hemsidan.

Gratis buss

Örebro pastorat och Hovsta pastorat ordnar med två avgiftsfria bussar till och från Riseberga klosterruin.

Anmälan för att åka med någon av bussarna måste ske senast måndagen den 13 maj.

Anmälan sker till informationsservice, tel 019-15 45 00, (mån-fre kl 9-12 samt kl 13-16) eller via mejl till orebro.pastorat@svenskakyrkan.se

Ange detta vid anmälan: namn, antal personer, mobilnummer samt var du/ni önskar kliva på (det vill säga vilken buss ni önskar åka med). Svenska kyrkan behandlar dina personuppgifter enligt GDPR.

Tider och hållplatser

Buss nr 1

• 9.30 Lillåns församlingshem, Kyrkvägen 4A.
  • 9.45 Olaus Petri kyrka, påstigning på Sofiagatan 2.
  • 10.00 S:t Mikaels kyrka, Hjärstavägen 33.
  • 10.30 Riseberga klosterruin.
  • 13.30 Återresa med avstigning vid Mikael, Olaus Petri och i Lillån.

Buss nr 2

• 9.25 Glanshammars kyrka, Skolvägen 2B i Glanshammar.
  • 9.45 Längbro kyrka, Församlingsvägen 4.
  • 10.00 Adolfsbergs kyrka, Glomman 127.
  • 10.30 Riseberga klosterruin.
  • 13.30 Återresa med avstigning vid kyrkorna i Adolfsberg, Längbro och Glanshammar.

Gudstjänster även i Örebro

För dig som inte har möjlighet att delta på plats i Riseberga, firas även andra gudstjänster i Örebro samma dag. Du hittar dem i vår webbkalender.

Frågor? Kontakta Svenska kyrkans Örebro pastorats informationsservice på 019-15 45 00 eller hör av dig direkt till Erik Lindstrand (kontaktuppgifter längre ner på sidan).

Pilgrimsvandra till Riseberga

Den som önskar har möjlighet att den 19 maj pilgrimsvandra tillsammans med andra till vallfartsmässan i Riseberga.

En vandring startar vid Edsbergs kyrka kl 09.00 och går via Snarve till Riseberga. Ingen anmälan behövs. Ansvariga är Hovsta pilgrimsgrupp. För mer information, kontakta Hovsta pastorat på tel 019-20 93 00 eller hovsta.pastorat@svenskakyrkan.se

En vandring startar vid Viby kyrka kl 07.00. Vandringen är på cirka 14 km. Ingen anmälan behövs. För mer information, kontakta Viby församling på tel 0582-66 00 10.

Vill du veta mer om vallfartsmässan?

Erik Lindstrand

Svenska kyrkan i Örebro

Teologisk utredare, Enheten för utvecklingsstöd, Kansliet för Örebro pastorat, Örebro pastorat