En kvinna spelar kyrkoorgel i ett kyrkorum.
Foto: Magnus Aronson/Ikon

Att bli kyrkomusiker

Det finns olika vägar att gå för dig som är intresserad av en framtida karriär som organist eller kyrkomusiker.

Utbildning i tre delar

För att arbeta som kyrkomusiker i Svenska kyrkan behöver du Svenska kyrkans kyrkomusikerexamen. Den innehåller en fackutbildning i kyrkomusik, praktik och andra stiftsförlagda moment och en pastoralteologisk utbildning. När detta är klart får du Svenska kyrkans kyrkomusikerexamen och blir behörig till tjänst som kantor, organist eller försteorganist.

Alla Svenska kyrkans församlingar har en eller flera anställda kyrkomusiker. De kallas kantorer, organister eller försteorganister beroende på hur länge de har utbildat sig. De kan spela orgel och leda kör och många tar emot orgelelever som vill göra praktik.

Kyrkomusikerutbildning på Svenska kyrkans utbildningsinstituts webbplats

Fackutbildningar

Fackutbildning i kyrkomusik ges vid ett antal folkhögskolor, högskolor och musikhögskolor. Vilken utbildning du väljer avgör också den nivågradering du får i Svenska kyrkans kyrkomusikerexamen som i sin tur avgör vilken befattning du har behörighet för.

Läs mer om Svenska kyrkans kyrkomusikerexamen och nivågradering (pdf).

Folkhögskolor

Se en filmserie i fyra delar om hur det är att studera orgel vid en folkhögskola

Högskolor och musikhögskolor

Skolor och gymnasium

Om man vill börja med kyrkomusik vid tidig ålder finns det runt om i landet flera utbildningar på både gymnasium och andra musikskolor att välja på.

Sommarkurser

Flera församlingar erbjuder kurser och läger under sommaren. Hör av dig till kontaktpersonen för att ta reda på datum, upplägg och mer information.

Ta del av material

En liten flicka tittar runt i bokhyllorna på bibliotekets barnavdelning.

Pedagogiskt material

Ta del av läroböcker och annat pedagogiskt material för dig som spelar eller vill börja spela orgel.

Närbild på en orgel mot en vit bakgrund med texten 20 små orgelstycken.

Orgelnoter

Ta del av 20 små orgelstycken av Erika Sandström.