Bidra till att fler upptäcker orgeln

Församlingarna har ett viktigt ansvar när det kommer till att locka fler till att bli kyrkomusiker. Nedan följer olika förslag på hur ni kan bidra i församlingen.

Ge barn en orgelupplevelse

Ett sätt att bidra till att barn ska få upp ögonen för orgeln är att kombinera instrumentet med roliga aktivteter.

Ett exempel på detta är orgelbyggarworkshoppar med den tvåstämmiga pedagogiska Do-orgeln, som byggs ihop av fem barn på under en timma. Ett världsbeprövat sätt att snabbt fånga orgelintresset och erbjuda ingångar till en värld av sinnlig passion och nya klanger.

Se en film om Do-orgeln

Läs mer om Do-orgeln

Läs om olika aktiviteter som får barn och unga att upptäcka orgeln

Undervisa en orgelelev

Bristen på kyrkomusiker är skriande och vi måste alla hjälpas åt. Som musiker i kyrkan kan du göra en oerhört viktig insats genom att undervisa en orgelelev. Det är roligt och givande att undervisa och det finns mycket stöd att få.

Du kan kontakta din stiftsmusiker för att ta reda på mer om hur du kan undervisa en orgelelev i din församling.

Ta del av erfarenhet från församlingar som håller orgelundervisning

Du kan även ta del av samlat pedagogiskt material (Google kalkylark).

Ordna en orgelaktivitet

Det finns roliga och enkla orgelaktiviteter som berikar församlingslivet. Hör av er till karin.runow@svenskakyrkan.se med era orgelaktiviteter, så kan vi publicera dem här på sidan för att ge inspiration till andra församlingar.

Se filmer med exempel på orgelaktiviteter här nedan.

Svart bakgrund med texten Go Bach to Sleep.

Go Bach to Sleep

Vilo- och lyssningskonceptet Go Bach to Sleep är en regional orgelkultursatsning framtagen av Jon Liinason under projektledning av Göteborgs internationella orgelakademi.

En man sitter i ett rum och pratar till en webbkamera.

Webbinarium - Hur du sänker trösklarna till orgeln!

Under detta webbinarium möter du Jon Liinason, som har en mångårig erfarenhet från arbete med konstnärsdriven samhällsutveckling i skärningspunkten mellan samhälle, konst och akademi.

Några personer sitter i en kyrkbänk. En massös ger en nackmassage till en av besökarna.

Orgelmassage

Njut av ljuvligt orgelspel i kombination med en avslappnande massage.

Ett barn hjular framför altaret i en kyrka.

Starta och driva en orgelklubb

Orgelklubben bjuder in barnen till orgelmusikens fantastiska värld. Som mötes- och läroplats i församlingarna spelar den en oerhört viktig roll för barnens väg in till orgeln.

En person i rutig skjorta spelar kyrkorgel.

Kontakter för organister

Här hittar du kontakter som kan vara bra att ha för dig som redan spelar orgel och som vill bidra till rekryteringen av fler kyrkomusiker.