Fyra personer i olika åldrar står i köket och plockar fram koppar.
Foto: Karolina Braun

Du behövs!

Kom som du är. För att dela din historia, för att du saknas när du inte är här, för att du är unik. I Örgryte pastorat finns många möjligheter till delaktighet och engagemang. Här finns plats för dig!

Hjälp till i din församling

Tillsammans är vi alla bärare av kyrkans gemensamma uppdrag i världen. Som ideellt engagerad får du bidra med meningsfulla uppgifter som en del i ett större sammanhang. I kyrkan finns plats för dig att hitta en gemenskap och att växa med uppgiften.

Vänd dig till din lokala församling för att veta mer!

Några ungdomar står i en ring och lägger sina händer på varandras i mitten.

Du behövs - ideell i Björkekärr

Vi är många men längtar efter att bli fler! Välkommen att engagera dig som ideell kraft i Björkekärrs församling!

Fyra personer i olika åldrar står i köket och plockar fram koppar.

Du behövs - ideell i Härlanda

Ett viktigt engagemang i stort och smått. Vad vill du hjälpa till med i Härlanda församling?

Leksakspåsar i Sankt Pauli kyrka.

Du behövs - Ideell i Sankt Pauli

I Sankt Pauli finns ett rikt ideellt engagemang. Här finns ideella ledare i söndagsskolan, frivilliga gudstjänstfilmare och hängivna kyrkkaffekokare - och många fler. Vill du veta mer?

Du behövs - Ideell i Örgryte

I Örgryte församling finns många sätt att engagera sig ideellt. Vi är glada för det du ger av dig.

Fler möjligheter till ideellt engagemang:

Sommar på Frivilligcentralen Knuten

Fredagsmys, Filosofika och tillsammanspromenad till våffelcafé. Även om en del stänger på sommaren finns det ändå några verksamheter som har öppet för gemenskap. Välkommen till Råstensgatan 4 i Kålltorp!

Vill du bli medlem i Svenska kyrkan?

Bli medlem

I Svenska kyrkan finns plats för stora som för små, när livet känns tungt eller på topp. Här finns plats också för dig!

Berättelser

En bild av Rebekka Thiele

Från Köln via Betlehem till Göteborg

Rebekka Thiele från Köln är 21 år och ung resurs i Härlanda församling. Hon uppskattar att finnas med i församlingslivet och få jobba med många olika saker.

Tre personer lutar sig mot en tegelvägg och tittar in i kameran.

Panpizza, läger och ansvar

Figaro, Mateo och Benjamin är tre av de unga ledarna i Härlandas konfirmandgrupp. - Det bästa med att vara ung ledare är kladdkaka, panpizza och läger, säger Mateo.

Personer sitter runt ett bord och skrattar.

"Glädje, värme och gemenskap"

I Kålltorp finns Frivilligcentralen Knuten. I ett land där många upplever ensamhet finns här en plats för glädje, värme och gemenskap.

H.I.G.H. vill göra skillnad

Under fasteperioden pågår Act Svenska kyrkans fasteaktion ”Dela lika under samma himmel”. Gruppen H.I.G.H i Härlanda församling samlar människor som vill engagera, inspirera och påverka för en mer rättvis och hållbar värld.

En person brer smörgåsar, en kvinna skär gurka.

Fikavärd som vill möta människor

Kyrka + fika = sant. Det har många deltagare i kyrkans verksamhet upptäckt genom åren. En som brukar hjälpa till med fikat i Härlanda kyrka är fikavärden Astrid.