Härlanda kyrka fotad framifrån en sommardag.

Härlanda kyrka

Tystnad och öppenhet

"Låt oss öppna upp rum av tystnad i vardagen där nedtystade röster kan höras: skogens, djurens och våra egna själars."

Världen är full av ljud. Många röster pockar på vår uppmärksamhet. Vi har lärt oss att döva tystnaden med underhållning och undvika jobbiga tankar. Men i det ständiga bruset är det svårt att uppfatta de små rösterna. Vågar vi närma oss tystnaden på djupet får vi möjlighet att lyssna. Kanske är det inte den skrämmande tomheten som väntar - utan fullheten?

Att fundera över

Hur kan jag söka tystnaden i mitt liv?

Att göra

Sätt dig på en sten i naturen. Lyssna: Vad hör du? Vilka ljud kommer från människan och vilka ljud kommer från övriga naturen? Finns det några ljud som väger över?

Citat och inspiration från boken Pilgrim's Walk for Future.

När jag föddes drog jag in samma luft som andra och lades på samma jord, som bär oss alla.

Salomos vishet 7:3