En man i keps håller och tittar upp mot en gren i äppelträdet.
Foto: Helena Sandström

Ett hållbart växande

Nyhet Publicerad

Det började med en tanke att odla altarblommorna till kyrkan. Men intresset och idéerna slutar inte där. Tobias ser stora möjligheter i odlingsarbetet framöver.

Tobias Kjellgren är vaktmästare i Örgryte församling sedan ett par år tillbaka. Han har tidigare arbetat med odlingar på bland annat kyrkogård och har ett eget genuint intresse för att odla. Så det första steget till att odla altarblommorna i församlingens egna regi var inte så långt. Ett par odlingslådor utgjorde under förra säsongen starten. För den som rör sig kring Örgryte nya kyrka, har det dykt upp nya rabatter och många narcisser som petats ner under hösten. Den som är uppmärksam kanske ser en och annan luktärt vid någon lyktstolpe längs med gångvägen.

Odlingslådor i slänten

– Förra årets odlinglådor hamnade på ett dumt ställe i slänten nedanför kyrkan, säger Tobias, så i år är de flyttade längre upp mot kyrkan, och nu växer där gladiolus och dahlior. Och precis längs med häcken finns det solrosor som konfirmanderna planterade på församlingsdagen i april. Lite längre ner visar Tobias på en nästan dold liten rabatt där bland annat aklejor börjar växa, blommor som gärna sprider sig av sig själv om de får.
– Jag tänker att här skulle de kunna få spridas utan att det stör någon. Så kan den rabatten sköta sig själv.

Det finns oändliga möjligheter! Tänk om sopplunchen kunde få närodlade grönsaker från slänten! Och kanske ha en kryddträdgård?

Vaktmästare Tobias

Makarna Åbergs gångväg

Vid uppfarten till kyrkan går det en gångväg som i vår fått ett eget namn efter en tidigare församlingspräst och hans fru. Här har Tobias startat en liten rabatt med växter så att det ska blomma något under hela säsongen.
Vi tittar ner på slänten som ligger mellan kyrkan och Danska vägen och är överens om att detta är en perfekt plats att använda för exempelvis en lekplats, några bänkar att sitta på under träden. Här finns oändliga möjligheter att odla och skapa mötesplatser på olika sätt.
– Vi är omgivna av skolor. Tänk om man kunde ha ett samarbete kring en slänt med några klasser? funderar Tobias, när vi går tillbaka till församlingshemmet.

Krukor i fönstren och medelhavskänsla

I fönstren står det krukor med förodlade rosenskäror, solrosor och luktärter som snart ska hitta sin plats ute. De pelargoner som stått i fönstren under vinterhalvåret har flyttat ut på innergården. I ett hörn tornar de upp sig och delar plats med både olivträd och fikonträd. Längs väggarna håller stockrosor på att etablera sig. I skrivande stund blommar paradisäppelträdet på gården för fullt.

– Det blir en medelhavskänsla på gården, där den som vill kan sitta en stund. Den blir ännu starkare när gården fylls med folk som sitter vid caféborden. I juni drar sommarcaféet igång igen och vi kommer att fira mässa utomhus när vädret tillåter precis som vi gjort under pandemin.

Det sorlet är också en del i växandet, att få mötas och dela erfarenheter.

Så vilka tankar finns det för odlingar framöver?

Tobias har många idéer, men det är mer än vad han själv kan klara av – det här är trots allt bara en liten del av hans arbete.
– Samarbete med skolor, odlingslådor för utlåning, en ideell grupp som vill arbeta med församlingens odlingar är delar där fler skulle kunna involveras. Kanske skulle det kunna finnas en studiegrupp under höst och vår som under sommaren blir en praktiskt arbetande grupp bland odlingslådor och rabatter? Det skulle också kunna vara en plats dit man kommer och arbetar tillsammans med sina barnbarn. Det finns oändliga möjligheter!
Om vi dessutom får till några sittplatser bland odlingar och rabatter så kan man också ha samtal utomhus. Och ett grönsaksland. Tänk om sopplunchen kunde få närodlade grönsaker från slänten! Och kanske ha en kryddträdgård?

Pelargonior och bihotell på stolar i ett hörn.
Ett grönt hörn på Örgryte församlings grönskande innergård. Foto: Helena Sandström

Så här är det många delar som växer fram; vi använder våra ytor till att odla både till nytta och nöje. Det kan bli en samlingsplats för samtal och att arbeta och växa tillsammans. Om inte detta kan bli ett hållbart växande, så vet jag inte vad...

Text: Helena Sandström
Artikeln är publicerad i Händer nr 2, 2022.