En man i prästskjorta framför en kyrkport.

Nyhet / Publicerad 27 september 2024

Kyrkan bjuder in till angelägen fest

Lördagen 19 oktober bjuder Svenska kyrkan in till fest på temat “Att vara människa”. För Martin Lindh, kyrkoherde i Örgryte pastorat, är det nu en dröm som går i uppfyllelse.

År 2018 bildade församlingarna Björkekärr, Härlanda, Sankt Pauli och Örgryte ett gemensamt pastorat. Tidigt föddes tanken att bjuda in till en gemensam fest, men på grund av pandemin fick planerna läggas på is. Men lördagen den 19 oktober blir festen äntligen av.

– Vi vill samlas och göra något angeläget för alla som bor här och också visa på allt som händer i kyrkan, berättar Martin. Det kommer att bli mycket sång och glädje, god mat, spännande föredragshållare och ett myller av aktiviteter.

Under förmiddagen i Härlanda kyrka blir det bl.a. barnkörskonsert, föredrag, hoppborg,  foodtrucks och ett aktivitetstorg där personal och ideella ger smakprov på kyrkans olika verksamheter. På eftermiddagen fortsätter programmet vid Sankt Pauli kyrka, där det blir café, föredrag och en avslutande musikgudstjänst.

Angelägna samhällsfrågor

Att skapa en mötesplats för gemenskap är viktigt, men också att bjuda in till ett samtal kring angelägna samhällsfrågor. Om detta handlar temat för dagen: “Att vara människa”.

– Det är mycket i vår omvärld som utmanar det sanna och goda mänskliga. Det finns krig och våld, många mår dåligt och vi har en digital tillvaro som vi behöver förhålla oss till. Temat berör också det innersta i den kristna tron. Därför kommer det att bli föredrag om olika utmaningar med att vara just människa, som jag hoppas kan vara till hjälp för att kunna orientera sig i en ganska brutal samtid, säger Martin.

På förmiddagen kan man lyssna till Jonas Ivarsson, AI-forskare vid Göteborgs universitet, Martin Ärnlöv, direktor på Stadsmissionen och Klara Zimmergren, komiker och skådespelare. Och på eftermiddagen föreläser Emanuel Karlsten, journalist och krönikör, kring sociala medier.

En festdag för alla

Det händer något när vi möts, tycker Martin, som ser fram emot festdagen.

– Vi vänder oss till alla: De som alltid kommer, de som är nyfikna eller tveksamma och de som är förbipasserande. Man är välkommen att vara med någon del eller hela dan. Jag hoppas att många vill ansluta för aktiviteter, aha-upplevelser och god gemenskap!

Text: Karolina Braun

Martin Lindh

Att vara Människa - Pastoratsfest 19/10!

Välkommen till en pastoratsfest 19/10 där våra församlingar i Björkekärr, Härlanda, Sankt Pauli och Örgryte, förtroendevalda, ideella samt förskolan i Sankt Pauli och sjukhuskyrkan på Östra sjukhuset vill skapa en festdag tillsammans med dig.