Ett diakonsmycke hänger över en rutig skjorta med namnskylt.

Någon som lyssnar

Nyhet Publicerad

Jonas Olander är sjukhusdiakon på Östra sjukhuset. Han och hans kollegor i Sjukhuskyrkan möter människor som vistas på en plats dit de flesta kommer när livet inte är som vi önskar det.

- Sjukhuset är en plats dit de flesta av oss bara kommer när livet inte är som vi önskar det. Antingen är vi själva sjuka eller skadade eller så är vi anhöriga till någon som vårdas här, berättar Jonas Olander, diakon i Sjukhuskyrkan på Östra sjukhuset i Göteborg.

Möjlighet att stanna upp

Sjukhuskyrkan finns till för både patienter, närstående och personal. På Centralkliniken på Östra sjukhuset finns ett andaktstrum där alla är välkomna att sitta ner och stanna upp.

- Här kan du tända ett ljus för den du tänker på eller skriva en bön i vår bönbok för den som du vill be för.

Någon som lyssnar

Sjukhuskyrkan finns också tillgängliga för samtal.

- Det kan kännas bra att prata med någon utomstående och som är van vid samtal. Då möts vi i något av våra samtalsrum. Vi som jobbar i Sjukhuskyrkan har tystnadsplikt, så det som sägs i rummet stannar där.

Hör Jonas Olander berätta mer i filmen.