Tre personer lutar sig mot en tegelvägg och tittar in i kameran.
Foto: Karolina Braun

Panpizza, läger och ansvar

Nyhet Publicerad

Figaro, Mateo och Benjamin är tre av de unga ledarna i Härlandas konfirmandgrupp. - Det bästa med att vara ung ledare är kladdkaka, panpizza och läger, säger Mateo.

En sen onsdagseftermiddag i Härlanda träffar jag de unga ledarna Figaro, Mateo, och Benjamin, som droppar in i ungdomslokalerna. Varannan onsdag träffas de för att planera kommande konfirmandträff tillsammans med pedagog Marcus. Och onsdagen däremellan är det ”bara” gôtt häng.I frysen finns alltid något att ta vara på, till exempel en pirog eller panpizza. Vi hämtar tallrikar och slår oss ned i soffhörnan.

Berätta, vad gör ni som unga ledare i en konfirmandgrupp?

– Vi blir som en länk mellan konfirmanderna och de äldre ledarna. Vi gör samma saker som konfirmanderna på träffarna, samtidigt som vi också tar extra ansvar. Till exempel håller vi i aktiviteter och andakter, berättar Figaro.

Mateo tycker det är viktigt att vara en en förebild, att stötta konfirmanderna om de har frågor eller inte har koll på hur det fungerar.

­–  Och jag tror att det kan vara lättare för konfirmanderna att komma och prata med oss, eftersom vi är närmare i ålder än de andra ledarna, fortsätter Benjamin.

Vad är roligast med att vara ung ledare?

– Kladdkaka, panpizza och läger! utbrister Mateo.

– Jag tycker också läger och andra resor som vi varit med på, som resan till Taizé. Men också att lära känna nya människor, säger Benjamin.

Alla tre tycker att det finns utrymme att använda sina egenskaper i rollen som ledare. Det här gänget är musikaliska och spelar gärna ihop, också på gudstjänster och andra samlingar i kyrkan. Benjamin går på medieprogrammet och har också gjort ett fotoarbete med bilder från Härlanda kyrka.

– Man gör det man är bra på helt enkelt, och vi kompletterar varann, säger Figaro.

Vad är det bästa med läger då?

– Att vara tillsammans ger god energi. Det är nice att vara iväg, man tappar tiden… säger Mateo.

– Ja, det är på lägren man lär känna varandra bäst, det tar tid innan gruppen smälts samman, håller Figaro med.

– Det sämsta är väl att lägren är för korta, säger Mateo.

– Eller att man måste gå upp tidigt, fortsätter Benjamin.

Ger det några fördelar i livet att vara ung ledare tycker ni?

– Ja, vi har fått gå ledarskapskurser som har hjälpt mig. Att jag hade gått en kurs i ”trygga möten” här i Härlanda gjorde också att jag blev antagen som ledare på ett rymdläger i Norge, berättar Figaro.

Att det är bra att kunna skriva in i cv:t håller de andra med om – men kanske viktigast är att träffa nya vänner och att själv utvecklas som person. Och att kyrkan är en skön plats att hänga på har de också upptäckt.

Text: Karolina Braun