Vandring: Härlanda kyrka

Välkommen till Härlanda kyrka! Här finns plats för dig att upptäcka kyrkan och miljön runt omkring. Du kan sitta ner en stund om du vill, fokusera inåt och uppleva tystnaden.

Medeltida plats

Härlanda som plats har medeltida anor och återuppstod 1951 som egen församling när församlingsgränserna i Göteborg gjordes om. De första åren stod församlingen utan egen kyrka och fick istället träffas i skolsalar och andra tillfälliga lokaler. Men så samlades kapital in och en arkitekttävling utlystes. Vann gjorde den unge arkitekten Peter Celsing som med sin kubistiska och asymmetriska formgivning skulle bana väg för en ny typ av kyrka. Härlanda kyrka stod klar 1958.

Unika tegelstenar

Gå gärna närmare och ta en titt på teglet i fasaden. Varje tegelsten har sin egen unika färg och skiftning. Alla stenar är brända på olika sätt. Tillsammans blir stenarna till en helhet, ett konstverk. Så kan man också tänka när det gäller oss som människor. Vi skiftar också i olika nyanser, vi bär på brända delar. Men vi är också unika. Tillsammans får vi, operfekta, brända och unika, bära kyrkans liv och gemenskap.

Kloster och miljö

Om du tittar dig omkring kanske du kan se att kyrkplanen påminner om en klosterlänga med kyrkan i mitten inramad av klockstapeln och kontorslängan på var sida. Nära klockstapeln hittar du också församlingens egen örtagård och odlingslådor, vilket också kan vara en påminnelse om klostren. Tankar om hållbarhet och miljö finns också levande i församlingen idag. Blommorna som odlas här används tillexempel som altarblommor eller vid hembesök.

Tystnad kan kännas både skrämmande och lockande. I en tillvaro fylld av ord, mediebrus och intryck, kan tystnaden vara efterlängtad och befriande. Men den kan också väcka frågor: vad – eller vem – möter jag i tystnaden, när inget annat distraherar? I mitt innersta hemliga rum får jag känna tillit till att där är också Gud. Jag möter inte tystnaden i ensamhet. Gud delar den med mig och kan tala till mig även utan ord.

Meditation:

Vad hör jag när jag lyssnar på tystnaden?
Hur kan jag skapa rum för tystnad i min vardag?

Gå gärna in i kyrkan, tänd ett ljus och sitt ner en stund i tystnad. Om kyrkan är stängd kan du stanna till en stund vid den stora frälsarkransen av stenar till vänster om kyrkporten.

Följ med mig bort till en öde trakt, så att vi får vara ensamma och ni kan vila er lite.

Markusevangeliet 6:31

Läs historien om Härlanda kyrka

Peter Celsing och Härlanda kyrka

Läs berättelsen om Härlanda kyrka och arkitekten bakom: Peter Celsing, som inspirerades av medeltida klosterkyrkor och med Härlanda kyrka banade väg för en helt ny epok.