Vandring: Örgryte gamla kyrka

Från sommargästernas landsbygdskyrka till populär vigselkyrka nära stadens brus. Välkommen till Örgryte gamla kyrka!

Kyrka för högtider

Kanske har du varit Örgryte gamla kyrka förut. Kyrkan är välkänd i staden som en  populär vigselkyrka och den är även väl använd för dop och begravningar. Örgryte gamla kyrka från början av 1200-talet är en av stadens äldsta. Men det är inte den första kyrkan som legat här vid Sankt Sigfrids plan. Resterna av en träkyrka från 1000-talet hittades vid en restaurering av kyrkan på 1920-talet. Det finns teorier om att den träkyrkan lät byggas av Sankt Sigfrid själv.

Sommargästernas kyrka

År 1528 bestämde Gustav Vasa att församlingen istället skulle fira sina gudstjänster i Nylöse stad vid Säveån. Det var en bit att ta sig för örgryteborna som då bodde i det som betraktades som ren landsbygd. Även efter att staden Göteborg grundats år 1621 ansågs Örgryte som avsides. Många framträdande familjer i nya staden byggde då sina sommarställen här - vackra herrgårdar och mindre slott, där tillresande gäster naturligtvis blev bjudna med övernattning. Sommargästerna blev kyrkans nya besökare, och flera familjemedlemmar från de fina familjerna ligger begravda på kyrkogården här intill.

Takmålningar i nytt ljus

Kyrkans gamla klockstapel revs 1748 och dagens kyrktorn uppfördes. Det är det årtalet du hittar på väggen. Under 1700- och 1800-talen byggdes kyrkan till i flera omgångar och dess nuvarande utseende med korsarmarna är från 1817. Den senaste stora renoveringen genomfördes 2018–2019. Då rengjordes takmålningarna och ny belysning installerades i taket. Om du tidigare har sett takmålningarna så ser du dem nu i ett helt annat ljus!

Enkelhet

Gud, du som likt tältet omger mig på alla sidor, lär mig leva så enkelt och ödmjukt att andra kan få leva.

Mycket vill ha mer. Och vi vill alla gärna ha just mer. Gärna mer pengar, mer prylar, större boende, bättre bilar. Uttrycket ”less is more” har fått stryka på foten när konsumtion och materialism tar över våra liv. Pilgrimsvandringen kräver det totalt motsatta. Det lilla är verkligen det stora för pilgrimen. En enkel packning, ett par skor på fötterna, en stav i handen, en hatt på huvudet och ett träkors runt halsen. Mycket mer behövs inte när pilgrimen ger sig ut på sin vandring.

Den yttre enkelheten ger en inre enkelhet. Modet att inte identifiera sig med prylar och packning leder till att vi vågar ”klä av oss” och visa upp både våra styrkor och svagheter. Det enkla livet är en gåva som gör oss klarsynta. Plöstligt ser vi skogen bland alla träd.

Meditation

Vad behöver jag egentligen för att må bra?
Hur kan jag leva mer enkelt?

Sätt dig gärna ner på bänken och blicka ut över kyrkogården en stund i tystnad. Om kyrkan är öppen kan du sätta dig i kyrkbänken och låta dig fångas av bilderna i taket.

Er prydnad skall inte vara något utvärtes utan den inre, dolda människan med sitt oförgängliga smycke, ett milt och stilla sinnelag.

1 Petrusbrevet 3:3