Sankt Pauli kyrka i vårlig grönska

Vandring: Sankt Pauli kyrka

Sankt Pauli kyrka vid Redbergsplatsen har genomgått flera renoveringar och förändringar. Men genom åren har kyrkan samlat många människor till gudstjänst.

Ett stenkast från myllrande gatuliv

Tronande på kullen mellan Olskroken och Redbergsplatsen hittar du Sankt Pauli kyrka. Ett stenkast från gatans myllrande liv reser sig den ståtliga tegelkyrkan som stod färdig 1882, ritad av arkitekt Adrian C. Peterson. Här har många människor blivit döpta, firat gudstjänst och upplevt musik genom åren - och ännu idag samlar kyrkan en stor grundstjänstfirande församling.

Från landet till stad

Under senare delen av 1800-talet växte staden Göteborg och trakten kring Redbergslid var inte längre en lantlig utkant. Behovet av en kyrka ökade. Från början gick kyrkan under arbetsnamnet Redbergskyrkan, men Göteborgs stadsfullmäktige beslöt att namnet skulle vara Sankt Pauli kyrka. Kullen Höga Lyckan skänktes av kommendörkapten Jakob Emil Ekman och kyrkobygget bekostades av donerade medel.

Kyrkorum i förändring

Om du går in i kyrkan möts du idag av ett ljust och öppet kyrkrum med blå toner på läktare och tak. Men rummet har genomgått flera förändringar under åren. Nuvarande blå tunnvälvda innertak tillkom vid renoveringen på 1940-talet och ersatte då den tidigare öppna trätakstolen. Fönstren och målningarna i koret täcktes över 1941 - men 1969 kom de fram i ljuset igen. Då fick också Kristusbilden i marmor sin plats i kyrkan. Den är en kopia av Thorvaldsens Kristusbild i Vor Frue Kirke i Köpenhamn och stod tidigare i Kjellbergska Flickskolan.

Välkommen till Sankt Pauli kyrka!

Långsamhet

Gud, sätt efterföljelsens och uppbrottets skor på mina fötter, hjälp mig följa dig med varsamma steg genom livet och ge mig kraft och spänst i mina trötta ben när jag bryter upp och ger mig ut på min vandring.

Tiden går så fort ibland. Eller är det kanske vi som skyndar på? Under pilgrimsvandringen får vi gå långsamt. Här finns ingen stress, ingen brådska, inga krav. Vår vandring handlar inte bara om att nå ett mål. Det handlar om att njuta av här och nu, att finna kraft i lugnet. Här finns plats och tid för dig, just nu. Visst är det fantastiskt vad vi upplever och att det låter oss växa och mogna.

Nu finns tid för eftertanke och bön, tystnad och koncentration. Den stilla lunken i hjärtats takt öppnar för mötet med din inre vandrare, dina medmänniskor och Gud.

Meditation:

Väljer jag själv den rytm jag lever i eller har någon annan bestämt den åt mig?
Vad längtar jag efter i mitt liv?

Hitta en plats att sätta dig en stund och vila. Lyssna till livet runt omkring. Om kyrkan är öppen kan du sätta dig inne.

Herren är min herde, ingenting ska fattas mig. Han för mig i vall på gröna ängar, han låter mig vila vid lugna vatten. Han ger mig ny kraft och leder mig på rätta vägar, sitt namn till ära.

Psaltaren 23:1-3

För dig som vill veta mer om kyrkans historia:

Sankt Pauli kyrka

Alldeles intill Redbergsplatsen finns Sankt Pauli kyrka. Kyrkan invigdes 1882 och generationer har här samlats till gudstjänst och bön.