Skårs kyrkas tegelfasad en vårdag.

Vandring: Skårs kyrka

Drömmen om en kyrka blev verklighet tack vare generösa givare. Välkommen till Skårs kyrka - en kyrka med ett aktivt församlingsliv.

Från träbaracker till småkyrka

I Skår fanns 1948 Göteborgs första småkyrka, som bestod av två träbaracker i mycket enkelt utförande. Men när befolkningen växte så växte också önskan om en kyrka. Genom insamlade medel från församlingsbor, en väldigt aktiv sykrets och andra generösa givare förvandlades idén till verklighet. Den nya kyrkan ritades av arkitekt Johan Tuvert och invigdes på pingstdagen 1959. Den hade då kostat 400 000 kronor. Senare tillkom bl.a. orgeln, klockstapen och kyrkfönstren i glasmosiak, även dem resultatet av frivilliga medel. Kyrkfönstren är komponerade av konstnären Joel Mila och föreställer olika bibliska motiv.

Treenigheten

Om du ställer dig utanför entrén ser du strax kristusgestalten mitt på kyrkans gavel. Den är skapad av konstnären Bertil Lundgren och vill visa hur Kristus sänder oss hjälparen och livgivaren - den helige Ande. Det symboliseras genom eldslågorna som utgår från händerna. Kanske kan du ana en triangelform i bilden. Formen berättar om en treenig Gud - Fader, Son och Ande.

Ljuset kommer ifrån Gud

Idag rymmer Skårs kyrka ett aktivt församlingsliv och är en del av Örgryte församling. Inte minst barn och unga samlas här. Det märktes redan i början av 1980-talet då kyrkan fick byggas till med en församlingsdel. Då färgsattes även kyrksalen i blå nyanser. Bänkarna i mörkare blå färg och ljusare uppåt sidomurarna. Den symboliska tanken är att ljuset kommer från Gud och att människan genom bön och lovsång får sträcka sig efter den kraft och vägledning Gud kan ge oss.

Bekymmerslöshet

Gud, du som är som en pilgrims hatt på mitt huvud som skyddar mig mot sol och regn. Lär mig leva mer bekymmerslöst, öppen för vad livet ger här och nu och för livets rastplatser.

Ta dagen som den kommer. Lev i nuet. Släpp taget om alla bekymmer. Vi vet alla hur svårt det kan vara att göra just det. Vi lever i en tid med fullmatade kalendrar, viktiga möten och höga prestationskrav. Pilgrimsvandringen nästan tvingar oss till ett helt annat sätt att vara och leva. Som pilgrimer finns bara vägen framför oss och vi utmanas att vara närvarande i varje steg vi tar. Bekymmerslösa. Tillitsfulla. Resan är målet. Ta ett djupt andetag. Se på naturen runtomkring. Kanske hör du fågelsång? Just nu finns inga bekymmer.

Meditation

Vad är jag tacksam för?
Hur kan jag leva ett mer bekymmerslöst liv?

Om kyrkan är öppen: Gå gärna in, slå dig ner i en kyrkbänk och vila blicken mot korset på altarväggen en stund. Se ljuset strömma in från sidofönstren.

Gör er inga bekymmer för morgondagen.

Matteusevangeliet 6:34

Glasmosaiken i Skårs kyrka

Följ korta tankar kring glasmosaiken i Skårs kyrka