Enskilda samtal

Vi kan alla hamna i situationer där vi känner att vi behöver stöd, vägledning eller någon att prata med. Då är du välkommen till oss.

Svenska kyrkan finns till för dig när du behöver någon som lyssnar. Våra präster och diakoner kan möta dig i dina funderingar.

Det kan röra sig om allt möjligt som man går och bär på, men liksom inte vågar, kan eller vill ta upp med någon i sin närhet. Då kan det kännas skönt att veta att det finns någonstans dit man kan gå där man får tala utan att bli avbruten eller ifrågasatt.

Präster i Svenska kyrkan har absolut tystnadsplikt när det gäller enskilda samtal. Det innebär att allt, oberoende av vad som sägs, stannar hos den präst som har lyssnat. Diakonen har också sekretess för sina samtal, men omfattas inte av den absoluta tystnadsplikten.