Gravstenssäkerhet

Ett arbete som kyrkogårdspersonalen gör genom att provtrycka gravstenarna.

Det inträffar varje år olyckor runt om i Sverige med gravstenar som inte står stadigt. Personal som arbetar med häckklippning, trimning eller besökare som stödjer sig på stenen får ostabila stenar över sig och skadorna kan bli omfattande. Olyckorna har  lett till att en Gravvårdskommitté bildats och utarbetat nationella riktlinjer för hur säker en gravsten egentligen ska vara, och på vilket sätt detta ska kontrolleras. Riktlinjerna gäller för alla kyrkogårdar, i hela landet.

Inom vårt pastorat är arbetet med gravstenssäkerhet ett återkommande arbete där kyrkogårdspersonalen gör fortlöpande provtryckningar för att säkerställa att gravstenen håller för de krav och riktlinjer som finns uppsatta.

Hur påverkar detta dig som gravrättsinnehavare? Som gravrättsinnehavare har du som bekant ansvar för att graven hålls i ett ordnat och värdigt skick, men även för att den inte ska utgöra en fara för andra.

Under 2021 kommer delar av gravstenarna på våra kyrkogårdar att provtryckas. Om din gravsten inte klarar det föreskrivna provet kommer en skylt att placeras på graven om att gravstenen behöver åtgärdas. Om en gravsten bedöms som en akut säkerhetsrisk kommer gravstenen att läggas ned för att ingen olycka ska inträffa. Anledningen till att några gravstenar inte klarar det föreskrivna belastningsprovet är många, men inte sällan kan dubben mellan sten och sockel har rostat bort och behöver bytas eller att sprickor och försvagningar i sockeln och grundgjutningar gör montaget instabilt och behöver bytas ut.

Åtgärder för att stabilisera gravstenen åligger gravrättsinnehavaren. I vårt område finns flera aktörer som stenhuggerier och andra företag som kan hjälpa dig om du själv inte har möjlighet med att säkra gravstenen.

Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta våra kyrkogårdar för mer information.

Öppettider pastorsexpeditionen

Tiderna avser helgfria dagar.

Arnäs
Fredagar 9.00-12.00