Örnsköldsviks motettkör

Klassisk kyrkokör med bred repertoar. Örnsköldsviks Motettkör bildades 1910 och är en blandad kör med sångare i olika åldrar.

Mot ett musikaliskt möte!

Sedan 1998 är Niklas Jansson engagerad och driven ledare för kören. På Motettkörens repertoar finns allt från sakrala sånger och klassiska körverk till nyskrivna verk i jazzton och operetter.

Förutom de framträdanden som vi för i vår egen kyrka sjunger vi även i andra kyrkor. En gång om året åker vi på en kortare eller längre resa då vi ibland också framträder. Dessa resor ser vi som mycket viktiga för att stärka den sociala gemenskapen som anser vara mycket viktig.

Vi har förmånen att samarbeta med andra kompetenta musiker, däribland Kjell Janunger. Samarbetet med honom har lett till att vi redan fått framföra flera nyskrivna körsatser skrivna av honom.

Inför större framträdanden kommer ofta sångpedagogen Dag Bergqvist och finslipar körens tonbildning.

Röster från kören

Varför sjunga med i Motettkören?

- Jag tycker det bästa med kören är gemenskapen.
- För att vårda rösten.
- Avkoppling
- Roligt och utmanande att sjunga inför publik.
- Att känna hur kören och orkestern tillsammans skapar en bärande och uttrycksfull helhet är fantastiskt!
- För att få möjlighet att utvecklas musikaliskt.