En kåsa i trä står fylld med kaffe på en träbänk.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Pilgrim

I församlingarna finns möjlighet till olika pilgrimsvandringar som du kan vandra tillsammans i grupp eller på egen hand.

En pilgrim bryter upp och ger sig av mot en helig plats för att möta Gud, men man behöver inte gå långt eller länge för att vara en pilgrim. En pilgrimsvandring handlar inte så mycket om att gå långt som att gå på djupet.
Under medeltiden var det vanligt att vandra. Då liksom nu gjorde man det av olika anledningar som en önskan om att få uppleva en helig plats eller för att bli helad.  Dels var det en plikt som varje kristen människa borde göra minst en gång i livet. Dels kunde det vara för att göra bot för något fel man begått.
Nu går vi av andra anledningar – en är att vandra med Gud en stund, avskild från vardagens bekymmer.
Var du börjar spelar ingen roll.

Tre personer som är ute och vandrar i fjällmiljö.

Pilgrimsvandring i Jämtland

Följ med och vandra i vacker fjällmiljö. 13-15 september 2024. Dagsvandringar alla tre dagar med Hållandsgården som utgångspunkt. Anmäl dig här >>

Pilgrimsvandring – lisa för kropp och själ

Församlingarna i Härnösands stift erbjuder ett antal pilgrimsaktiviteter under våren, sommaren och hösten. Det är vandringar och gudstjänster längs leder med anor från medeltiden. I dag upptäcks vägarna av allt fler som går i de medeltida pilgrimernas fotspår. Skälen till att vandra skiftar: Några söker efter livets djup och nya perspektiv. Andra söker rörelse i gemenskap med andra, i motsats till ett stillasittande vardagsliv. Hitta din pilgrimsinspiration här.

Vandringar inomhus

Ibland kan vädret eller andra orsaker göra att det är svårt med en vandring utomhus här hittar du tips på vandringar att göra inne.

Korta vandringar

En pilgrim är på väg. Det kan vara en vandring på några kilometer till en källa, i den labyrint som klipps i gräset vid Arnäs kyrka eller en vandring med Frälsarkransen där du är.

Närbild på en känga på någon som står i en ring med andra.

Utrustningstips

Packa det du behöver, men inte mer.

Två kvinnor vandrar på en landsväg.

Historik

Lite kort om kyrkvägen mellan Trehörningsjö och Arnäs

Ett led människor går på en stig bland lövträd.

Vandra i Sverige – gå en pilgrimsvandring

I Sverige finns över 40 pilgrimsleder. Du kan vandra själv eller tillsammans med andra. På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ.

det är vägen som är mödan värd

Karin Boye