Kyrkan i Domsjö med Frälsarkransen i förgrunden

Frälsarkransen

Slå dig ner, du kan läsa om varje sten på respektive skylt

Utanför vår kyrka i Domsjö hittar du Frälsarkransen. Det finns skyltar med information om varje sten. Slå dig ner en stund och ta del av bibelord och bön.

Frälsarkransen, pärlor för livet

Frälsarkransen är ett radband med 18 pärlor i olika färger och med olika betydelser. De kom till under några dagar i grekiska skärgården när Martin Lönnebo (1930-2023,  tidigare biskop emeritus i Linköpings stift) blev strandsatt på en liten ö under en för tidig höststorm. Biskopen hade länge funderat över ett hjälpmedel för den stressade nutidsmänniskan och nu föddes Frälsarkransen som ett enkelt hjälpmedel att fånga upp den andliga längtan många människor känner.

Pärlornas betydelse

Gudspärlan
Den gyllene pärlan påminner om att det finns någon som alltid är med och som vakar över oss. Den är Frälsarkransens början och slut, ursprung och mål.

Tystnadspärlorna
Jäkt och stress utmärker det moderna samhäl­let. De sex tystnadspärlorna finns i kransen för att påminna om den viktiga tystnaden och att stänga av malande tankar och prestations krav och bara vara.

Jagpärlan
Den pärlemorskimrande lilla pärlan riktar tanken inåt, till den vi är när yttre roller skalas bort. Den påminner om att vi är skapade till Guds avbild.

Doppärlan
Den vita pärlan manar oss att våga börja om på nytt. Den rymmer dopets löfte om obegränsad nåd och förlåtelse. Det är aldrig för sent.

Ökenpärlan
Den sandbruna pärlan symboliserar motgångar, stunder då livet ter sig som en öken. Men att acceptera svårigheter är ett steg mot att besegra dem.

Bekymmerslöshetspärlan
Den himmelsblå pärlan är livets rastplats. Där i lugnet närs livslust och livsmod. Här får vi vara utan att göra. Här finns inga krav. Njut.

Kärlekspärlorna
Alla liv rymmer kärlek, de människor vi älskar och de som älskar oss. Kärleks pärlorna är två. Att älska är livets stora, flödande gåva.

Hemlighetspärlorna
Tre små pärlorna rymmer hjärtats innersta hemligheter. De som vi inte pratar med någon om. Hemlighetspärlan med en nyans av grönt talar om medmänsklighet och omsorg om skapelsen.

Nattens pärla
Den svarta pärlan står för livets tyngsta och mörkaste stunder. Men, för att uppleva dagen måste man utstå natten. Gud är inte borta.

Uppståndelsepärlan
Den vita pärlan står för godhetens seger Över ondskan. För hoppet som Övervinner oro och rädsla. Den vill frid och ljus. Natten är Över. Morgonen är kommen. Här flödar ljus och liv.