GDPR för ungdomar i vår verksamhet

För de ungdomar som deltar i våra ungdomsgrupper och ungdomskörer behöver vi behandla personuppgifter för såväl vårdnadshavare som ungdom.

Uppgifter om vårdnadshavare
Vårdnadshavarens personuppgifter behandlas av oss med stöd av vårt berättigade intresse av att kunna komma i kontakt vid behov, exempelvis för att kunna meddela om ett grupptillfälle ställs in eller om vi vill informera om något annat som är relevant för verksamheten.

Uppgifter om ungdomen
Vi behöver ungdomens personuppgifter på följande grunder:

Vi behöver veta vilka som deltar i vår verksamhet. Behandlingen utförs med stöd av det avtal som vårdnadshavaren anses ingå för ungdomens räkning vid anmälan till verksamheten.
Vi behöver skicka vissa personuppgifter till Sensus studieförbund för att vi ska kunna få bidrag för ungdomens deltagande i gruppen (enligt förordningen (2015:218) om statsbidrag till folkbildningen). Behandlingen utförs med stöd av det avtal du anses ingå för barnets räkning när du anmäler till verksamheten.

Vi kan behöva hantera hälsouppgifter (exempelvis allergier). Behandlingen utförs med stöd av vårt berättigade intresse av att säkerställa att ungdomen inte serveras något hen inte kan äta eller som kan skada hen. Eftersom hälsouppgifter är känsliga personuppgifter som vi behandlar inom ramen för vår kyrkliga verksamhet kommer de inte att lämnas ut utanför församlingen utan ett samtycke från vårdnadshavare.

Foto och film
Eftersom vi gärna fotograferar och filmar i vår verksamhet och ibland önskar att publicera bild- och filmmaterial kommer vi att be om vårdnadshavarens samtycke på en särskild blankett.

Vilka personuppgifter behandlar vi?
Vid anmälan till vår verksamhet lämnas personuppgifter om såväl vårdnadshavare som ungdom. Det görs vanligen via ett webbformulär där personuppgifterna fylls i. Om du som vårdnadshavare föredrar att lämna uppgifterna muntligt är du välkommen att kontakta respektive ledare.

För vårdnadshavare rör det sig vanligtvis om namn, adress, e-postadress och telefonnummer.

För ungdomar rör det sig vanligtvis om namn, adress, personnummer, e-postadress och telefonnummer samt eventuella allergier eller andra viktiga hälsouppgifter.

Hur länge behandlar vi personuppgifterna?
Uppgifterna sparas av oss tills ungdomen lämnar verksamheten.