En byggarbetare monterar solceller på ett hustak.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Lyckade insatser sänker energiförbrukningen

Målinriktad arbete i pastoratet

Inom pastoratet jobbar vi aktivt för att sänka vår energiförbrukning. Den totala energiförbrukningen (el och fjärrvärme) 2023 i våra byggnader, uppgick till 2 230 400 kWh. I absoluta tal är det en liten ökning (0,8%) jämfört med 2022.

Tar man hänsyn till antal graddagar, vilket är det korrekta sättet att jämföra mellan olika år, minskade energiförbrukningen med hela 4,7%. Minskningen kan delvis tillskrivas de besparingsåtgärder som sattes in i början av året.

Under året har vi fortsatt arbetet med åtgärder för att minska energiförbrukningen. Vi har installerat solcellsanläggningar i Bjästa (kyrkogårdens personalbyggnad) och Bredbyn (kyrkogårdens personalbyggnad), kompletterat Solbergs kyrka med energiglas och bytt ut äldre belysning mot energisnål LED-belysning. Vi har också bytt ut ventilationsaggregaten i Nätra kyrkogårds personalbyggnad och Brukskyrkan till nya med bättre energiprestanda.

- Under januari till och med mars hölls vissa kyrkor stängda och istället användes andra församlingslokaler. Det är svårt att exakt beräkna vad det medförde i besparing, skulle uppskatta besparingen till mellan 6000-12000 kWh per kyrka, kommenterar fastighetschef Johan Nyberg.

Arbetet med energibesparingar fortsätter. Under innevarande år planeras för följande energibesparande insatser:
- Konverteringen av värmen i Domsjö kyrka, från direktverkande el till vattenburen fjärrvärme.
- Solcellsanläggningar i Bjästa (församlingsgården), Mo (kyrkogårdens ekonomibyggnad) samt Sidensjö (församlingsgården).
- Fortsatt byte av äldre belysning till LED-belysning.
- Byta ut några äldre luftvärmepumpar och ventilationsaggregat mot nya effektivare.