Lyssna

Nyhet / Publicerad 7 augusti 2024 / Ändrad 27 september 2024

Ny grafisk profil

och ny logotype för pastorat och församlingar

Svenska kyrkan har fått en ny grafisk profil. Logotypen har justerats och fått lite jämnare proportioner. Vi har börjat använda nya typsnitt och färger och illustrationer har bytts ut. Kanske har du redan noterat förändringen?

Tanken är att det ska bli tydligare att se att det är Svenska kyrkan som är avsändare oavsett om det handlar om en inbjudan till gudstjänst, en informationsfolder, affischer, annonser i papperstidningar eller inlägg på sociala media. Det skapar även igenkänning mellan landets alla pastorat och församlingar.

Bågarna som tillkommit i layouten, liksom de nya färgrna, ska föra tanken till hopp och kyrkfönstrens insilande ljus. Huvudfärgerna är beige, vinrött, lila och grönt.

Den nya grafiska profilen presenterades under våren, det blir nu en successiv övergång som görs på samma sätt över hela landet.

Vi väntar också en förändring av denna, vår gemensamma hemsida, inom kort ska även den anpassas till det nya.