Foto: Maria Eddebo Persson

Teresia Derlén blir ny biskop

i Härnösands stift

Det står klart efter en första sammanräkning av dagens biskopsval där hon fick 61 procent av rösterna.

Resultatet blev klart efter lunchtid på tisdagen.
– Det är omtumlande. Det är en stor heder, men ett lika stort ansvar. Jag är tacksam för det förtroende som Härnösands stift har gett mig och jag ser fram emot att lära känna mina nya medarbetare och stiftsbor, säger Teresia Derlén, direkt efter att hon fått beskedet.

Teresia Derlén är 48 år och doctor of Philosophy in Theology vid King’s College, London. Hon arbetar i dag som biskopsadjunkt och stiftsteolog i Västerås stift. Tidigare har hon bland annat arbetat i olika roller som präst i England. Hon är uppväxt i Eskilstuna och Sundsvall, nu bor hon i Västerås och Umeå.

Hon riktar en hälsning till Härnösands stift.
– Tack för kallelsen och förtroendet som ni har gett mig. Jag ser fram emot att komma hem till det fantastiska stiftet mellan Höga kusten och fjällvärldens vidder. Jag ser också fram emot att lära känna mina nya medarbetare och stiftsbor. I väntan på Pingsten ber vi om Helig Ande. Jag ber om Andens vind för er, om vishet, kraft och glädje i de ansvarsfulla uppdrag ni bär som Kristi medarbetare i Härnösands stift, säger Teresia Derlén.
–  Jag vill också tacka biskop Eva för hennes ledning under de senaste tio åren. Det är med ödmjukhet som jag efterträder henne. Må Gud välsigna henne i sitt nuvarande uppdrag och i det som framtiden ger, fortsätter hon.

Teresia Derlén kommer att vigas till biskop vid en högtid i Uppsala domkyrka den 22 september och efterträder därmed stiftets nuvarande biskop Eva Nordung-Byström som går i pension efter tio år på posten.

Dagens val stod mellan Teresia Derlén och Kenneth Nordgren och rösterna fördelade så att Teresia Delén fick 214 röster och Kenneth Nordgren fick 137 röster. Valet genomfördes på fem platser i stiftet och 88 procent av de röstberättigade deltog i valet. Inga röster har förklarats som ogiltiga i den första sammanräkningen som genomfördes i vallokalerna. En slutgiltig rösträkning kommer att genomföras om en vecka.

Rösträtt i dagens biskopsval hade 398 personer: alla anställda som präster och diakoner i Härnösands stifts församlingar och på stiftskansliet, samt lika många elektorer som utsetts av församlingarnas fullmäktige. Till det kommer stiftsstyrelsens och domkapitlets ledamöter.

Mer info finns på hemsidan för Härnösands stift