Visitation med många möten, insikter och skratt

Avslutades med festmässa och visitationsstämma

Under fem dagar har Örnsköldsviks södra pastorat visiterats av kontraktsprost Marie Edström. I söndags hölls en avslutande festmässa och visitationsstämma i Själevads kyrka.

– Det har varit oroligt fina dagar, lite av ett segertåg genom de nio församlingarna. Jag blir både varm och stolt, konstaterar kontraktsprost Marie Edström.

Det har varit ett omfattande program för prosten. Tillsammans med stiftsadjunkterna Johannes Nord och Göran Lundstedt, från Härnösands stift, samt kyrkoherde Peter Persman och kyrkorådets ordförande Birgitta Sedin, har kontraktsprosten rest runt i pastoratets församlingar och mött såväl medarbetare som förtroendevalda.

Delegationen har besökt församlingarnas verksamheter och även tittar på kyrkobyggnader, kyrkogårdar och dansat med förskolans barn. Det har blivit åtskilliga möten med anställda och förtroendevalda, bland annat har man mött alla nio församlingsråd. Det har varit givande diskussioner kring verksamheten, dess glädjeämnen och utmaningar, i nutid och framtid.

Visitationen görs på uppdrag av biskop Eva Nordung Byström som ett led i tillsynen av stiftets församlingar. Det är sista gången som en visitation genomförs av en prost. Den nya modellen innebär att det i fortsättningen enbart är biskopen som visiterar och det sker med sex års intervaller. Mellan visitationerna görs uppföljande årliga besök.

Visitationen är en av de äldsta funktionerna inom kyrkan, en kvalitetssäkring och en viktig del av biskopens uppdrag. Formen har dock utvecklats under åren och är idag en dialog mellan stift och pastorat/församlingar. Visitationen utmynnar i en visitationsrapport som blir ett viktigt strategiskt dokument.

– Inför visitationen har vi haft en ”förvisitation” där vi skickat dokument till stiftet, det har varit handlingsplaner, ekonomiska dokument, policydokument, arkiv- och inventarieförteckningar etc. De har granskats av tjänstemännen på stiftet, berättar kyrkoherde Peter Persman.

Visitationen avslutades med en Festmässa och en visitationsstämma. Under stämman berättade kontraktsprosten om sina intryck av visitationen och det gavs tillfälle att ställa frågor. Hon konstaterade att det råder god ordning i pastoratet och att det finns ett stort engagemang och stor kunskap hos såväl medarbetare som ideella.

De utmaningar som finns, med bland annat sjunkande medlemssiffror och stigande fastighetskostnader, är man på god väg att ta sig an i pastoratet.

– Sammantaget så ger jag er mycket väl godkänt. Ni alla medarbetare, förtroendevalda och ideellt engagerade ska vara glada och stolta över ert arbete och er verksamhet, avslutade Marie Edström.

Under den avslutande festmässan i Själevads kyrka deltog förutom Marie Edström och kyrkoherde Peter Persman representanter från alla församlingar. Temat för dagen var ”Att växa i tro” vilket kyrkoherden lyfte i sin predikan.

Dagens texter lästes av kyrkvärdar från pastoratets församlingar medan evangeliet lästes av pastorsadjunkt Katrin Söderlind omgiven av ungdomar från Svenska kyrkans Unga. Förbönen denna söndag bads av pastoratets diakoner.

Den stora kören bestod av korister från församlingarnas körer. De bjöd på vacker sång, ackompanjerade av pastoratets musiker. Mässan avslutades med ett vackert orgelpostludium av organist Håkan Dahlén.

Visitationen inleddes i Anundsjö församling. Här syns stiftsadjunkt Johannes Nord, kyrkorådets ordförande Birgitta Sedin, kyrkoherde Peter Persman, kontraktsprost Marie Edström samt stiftsadjunkt Göran Lundstedt.
Under visitationen besöktes även kyrkor och kyrkogårdar. Föreståndare Evert Nilsson visade runt på Mo kyrkogård, frv syns församlingsherde Anders Strömdén, stiftsadjunkt Göran Lundstedt, kyrkoherde Peter Persman, stiftsadjunkt Johannes Nord, kyrkogårdsföreståndare Evert Nilsson, kontraktsprost Marie Edström samt kyrkorådets ordförande Birgitta Sedin.
Det blev många samtal under visitationen. Här är det arbetslaget i Mo och Björna som delar med sig av sina tankar kring glädjeämnen och utmaningar i arbetet. Frv syns Susanne Olofsson, Anders Strömdén, Birgitta Blomquist, Birgitta Sedin, Johannes Nord, Marie Edström och Göran Lundstedt.
Festmässans stora kör bestod av körister från församlingarnas olika körer. Det bjöd bland annat på ”Göm mig i dina vingar”, denna gång under ledning av Sara Sjöberg, ackompanjerade av Marie Hörnell på flygel, Marianne Skoglund på tvärflöjt och Thomas Sondell på gitarr.
Kyrkorådets ordförande Birgitta Sedin och kyrkoherde Peter Persman tackade kontraktsprost Marie Edström och stiftsadjunkt Göran Lundstedt för givande och trevliga dagar under visitationen.
Förbönen denna söndag bads av pastoratets diakoner, här syns Susanne Olofsson, Ann Nordin, Susanne Kallin och Tova Eriksson.
Kyrkoherde Peter Persman predikade på temat "att växa i tro".