Foto: Pixabay - Veronika Andrews

Stiftelsen Dixelius von Asters minnesfond

Till ungdomar i Anundsjö församling

Medel ur stiftelsen Dixelius von Asters minne kan sökas senast 1 september innevarande år.

Stiftelsen grundar sig på ett testamente som upprättades 1963 och som förvaltas av Anundsjö kyrkoråd. Enligt testamentet skall stiftelsen ge stipendier till studiebegåvade ungdomar i Anundsjö församling med behov av ekonomiskt stöd.

Det är möjligt att söka stipendiet flera gånger, så länge man uppfyller villkoren nedan. Observera att ålderskravet (punkt 2) endast gäller starten av en utbildning.

Villkor för att söka stipendium:
1. Vara boende eller uppvuxen i Anundsjö församling.
2. Vara högst 27 år under det år utbildningen påbörjas.
3. Studierna ska vara på högskolenivå (se dock punkt 6.)
4. Det ekonomiska behovet måste kunna styrkas.
    Maxbelopp gällande förmögenhet för sökande är 150 000 kr.
5. Deltagandet i studierna ska styrkas och studieresultat redovisas.
6. Undantagsvis kan stipendier sökas även för specifika kortare
    studieprojekt.
7. Ansökan skall vara kyrkorådet tillhanda senast 1 september
    ansökningsåret.

OBS. Fullständigt ifyllda uppgifter är en förutsättning för att ansökan ska kunna behandlas.

Information och ansökningsblanketter kan erhållas från Pastorsexpedition, Bredbyn, tfn 0660-594 00 eller via e-post: anundsjo.skorped.expedition@svenskakyrkan.se

Ansökan sänds till:
Anundsjö församling, Köpmangatan 67, 895 30 Bredbyn

Besked om du tilldelats stipendium eller ej lämnas via e-post senast 1/12 innevarande år. Frågor ställs till pastorsexpeditionen,0660- 594 00

Här kan du ladda ner Dixelius ansökningsblankett

Dataskydd
Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagstiftning