"Jesus och fåren" Tegneby fh

Vad tror och gör en kyrka?

Svenska kyrkan är en del av den världsvida kristna kyrkan. Vi har ett uppdrag från Gud att finnas med och arbeta för ett värdigt liv och en bättre värld för alla.

Tacka Herren, ty han är god, evigt varar hans nåd.

Psaltaren 118:1

Kristen tro

Kristen tro har tagit sig olika uttryck i olika kulturer och i olika tider, men kärnan är densamma. Vi tror på Gud, på hans son Jesus Kristus och på den Helige Ande.

Bön och förbön

Bön är hjärtas samtal med Gud.

Gudstjänst och mässa

Gudstjänst är ett centralt begrepp i Svenska kyrkans uppdrag. På Orust firar vi olika former av gudstjänster, flera dagar i veckan.

Diakoni, socialt arbete

Våra diakoner är med och skapar mötesplatser i olika sammanhang. Mellan människor och mellan människor och Gud.

Samtal

Ibland är livet inte lätt att leva. Erfarenheter visar att det kan vara till stor hjälp att tala med någon utanför den närmaste bekantskapskretsen.

Inför helgen

Aktuell söndags bibeltexter och annan information. Du kan även läsa Tankar inför helgen om du önskar.