Hjärta Swartling
Foto: Anna Dahl

Varför gifta sig?

Det finns troligen lika många svar på den frågan som det finns gifta par.

varför gifta sig?

Enligt kristen tro är Gud kärlekens källa. Det är viktigt att gifta sig för att markera att man som par vill att Gud ska finnas med i relationen som en tredje part.

Gud är som kärleken, syns inte men kan kännas påtagligt närvarande. En kraft och en hjälp att räkna med genom hela livets alla vändningar.

Det finns inget skrivet om äktenskap i bibeln, det är snarare en institution skapad av kyrkan och samhället. Och för många är det de juridiska fördelarna med att vara gift som är avgörande.

Om ni vill samtala om era giftasfunderingar med en präst eller en diakon är ni välkomna att höra av er, se personal nedan.

Skrivarkurs

Personal

Kontakta oss gärna! Via växeln kan vi hjälpa dig att hitta rätt person under telefontiden. Vet du vem du söker hittar du även alla kontaktuppgifter på denna sida.

Boka vigsel

Vill du gifta dig i någon av våra kyrkor? Här kan du fylla i ett formulär för att skicka in en intresseanmälan. Vi hanterar ditt ärende och återkommer till er inom en månad. Vigslar för kommande år behandlas i den ordning de har kommit in från och med 1 september året innan.

Vigsel

När vi gifter oss och prästen välsignar vår kärlek säger vi JA till varandra och till att lägga vår kärlek i Guds händer.