Sommar i Oskarshamns församling

Ändrad

Välkommen till sommarens aktiviteter

Sommarens program bjuder på konsert, våfflor, pilgrimsvandring, historiska upptäckter, lekkyrka, allsång och återhämtning. Vill du se vad som händer dag för dag så går du direkt till vår kalender. Välkommen till kyrkan!

Varje vecka

OASEN
Odling, skapande, fika och återhämtning i trädgården. Öppet mars till oktober.
Tisdagar kl. 13.30-15.30 i Kolbergakyrkan-Barnens katedral

ONSDAGSCAFÉ
Fika, trivsel och andakt.
Onsdagar kl. 9.30-11.00 i Kristinebergskyrkan

HÖGMÄSSA
Gudstjänst och kyrkkaffe.
Söndagar kl. 11.00 i Oskarshamns kyrka

Program sommaren 2024

MUSIK I SOMMARKVÄLL
Onsdagskvällar perioden 26 juni till 7 augusti. Fri entré.
Onsdagar kl. 19.30 i Oskarshamns kyrka.
Här hittar du programmet: Musik i sommarkväll

VISCAFÉ I TRÄDGÅRDEN 23/7
Musik och sång med församlingens musiker. Fika och samvaro.
Tisdag 23/7 kl. 13.30 Kolbergakyrkan-Barnens katedral

SVENSKA KYRKAN PÅ O-RINGEN
20-26 juli samlas 20 000 orienterare i Oskarshamn för att tävla i O-ringen. Välkommen att göra oss sällskap på O-ringentorget (Döderhultsdalen) i Svenska kyrkans eget tält ”Torgkyrkan”. Döderhults och Oskarshamns församlingar samarbetar för att bjuda besökarna på kaffe, roliga tävlingar, musik och inte minst hopp och tro. Vill du ställa upp som volontär några timmar i tältet anmäler du dig enkelt via hemsida.

Besök Torgkyrkan kl. 10.00-20.00 20-21/7 samt 15.00-20.00 22-26/7.

VÄGKYRKA
Kaffe, ljuständning, symboljakt, lekkyrka, nygotisk arkitektur och konstskatter.
Alla dagar 24/6-11/8  kl.11.00-16.00 i Oskarshamns kyrka
Läs mer här: vägkyrka

NYFIKEN I SOMMARKVÄLL
Vid fyra tillfällen i sommar är du välkommen till nyfikna samtal över en fika i Kolbergakyrkans trädgården. Kvällens gäst ger oss en inspirerande inledning och sedan får vi dela tankar och erfarenheter med varandra.
Tisdagar kl. 18.00 i Kolbergakyrkan:

• 25/6  Bön - Anna Ekelund
  • 9/7  Lovsång - Åsa Jonsson
  • 30/7  Diakoni - Karin Erlandsson, Minette Borgemo
  • 13/8  Judas - Niklas Holmsten

Anmälan & frågor:
Anna.Ekelund@svenskakyrkan.se eller 0491- 78 42 08

PILGRIM AFTER WORK 16/8
Avrunda arbetsveckan med en skön vandring med eftertanke och bön. Vi avslutar vid lägerelden och kanske ett dopp i havet! Pilgrimsvandring med start i Stångehamn kl.16. följt av cirka 4km i lugnt tempo. Avslutning kring elden med andakt och korvgrillning. Inga förkunskaper krävs men kläder efter väder, sittunderlag och vattenflaska. Uppge behov av samåkning vid anmälan.
Fredag 16/8 kl. 16.00-20.00 start Stångehamn

Anmälan & frågor:
Anna.Ekelund@svenskakyrkan.se eller 0491- 78 42 08

Upptäck mer!

I kyrkor och på kyrkogårdar kan du uppleva historia och ett levande kulturarv.

• Vandra bland de 300-åriga ekarna på V:a begravningsplatsen.
  • Beundra den pampiga altaruppsatsen i Oskarshamns kyrka.
  • Läs på gravstenarna vilka yrken som fanns förr – känner du igen alla?
  • Gå på konsert och hör orgelns klang.
  • Ta reda på vilka bibelberättelser takmålningarna i Oskarshamns kyrka föreställer. Kan du hitta lejonet?

Vägkyrka

En aktivitet med barnen, för den historie- intresserade eller kanske en stund i stillhet? När Oskarshamns kyrka öppnar för sommaren finns det mycket att upptäcka.

Musik i sommarkväll

Onsdagar 19.30 i Oskarshamns kyrka

samtal

Samtalsstöd

Ibland behöver man någon att prata med. Vi har tystnadsplikt, för inga journaler och det är kostnadsfritt.

Här ser du vad som händer i Oskarshamns församling.

Hitta till kyrkor runt om i Sverige – eller ge dig ut på en vandring

Ett altare framför ett kyrkfönster.

Kyrkor och platser

Upplev över 4 000 kyrkor och kapell. Eller besök kyrkogårdar, kyrkoruiner och andra platser.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Ett led människor går på en stig bland lövträd.

Vandra i Sverige – gå en pilgrimsvandring

I Sverige finns över 40 pilgrimsleder. Du kan vandra själv eller tillsammans med andra. På en pilgrimsvandring vårdar du både kropp och själ.

Ett kyrktorn sticker upp bakom trädkronorna mot blå himmel.

Sommarkyrkor

Många kyrkor håller öppet även under sommaren. Du hittar sommaröppna kyrkor via vår webbkarta eller app.